dijous, 24 de maig del 2018

Grau Roig-pic de Montmalús, 2781m, pic dels Colells, 2747m i estany i refugi de Montmalús

Fàcil i clàssica excursió amb esquís o amb raquetes al pic de Montmalús i encara més fàcil a l'estiu sense neu, ja que la pujada a aquest cim des de Grau Roig no presenta cap mena de dificultat.
Però l'objectiu d'aquesta excursió és passar la nit al bonic i solitari refugi de l'estany de Montmalús.
L'estany de Montmalús pertany al Principat d'Andorra tot i estar al vessant Sud de la carena fronterera.
El seu accés des d'aquest vessant és molt llarg, ja que s'ha de recorre tota la vall de la Llosa i quan arribes al final encara queda la pujada a l'alta graonada de l'estany.
Des del vessant Nord l'accés és més curt, però s'ha de pujar al coll de Montmalús a 2700 metres per a baixar per l'altre costat fins l'estany a 2430 metres.
Per aquesta raó no és un refugi de pas o de base d'accés a algun cim; s'hi ha d'anar expressament i era un dels pocs refugis d'Andorra que em quedava per a visitar.
La ruta "més freqüent" que passa per l'estany és la d'unió amb el refugi de l'estany de l'Illa.
Posats a visitar el refugi que millor que aquest any 2018 amb grans quantitats de neu encara a finals de maig.
La descripció tant amb raquetes, esquís i a peu a l'estiu és molt senzilla.
Situats a l'aparcament de més a la dreta de Grau Roig hem de seguir la pista que va guanyant alçada en direcció a l'estany Primer, hi ha marques blaves.
Més amunt les marques blaves abandonen la pista i es segueix un camí per dins del bosc que porta directament a l'estany Primer.
Voregem l'estany per l'esquerra i ens trobem un cartell que indica a la dreta al coll dels Pessons i recta al de Montmalús.
Seguim aquesta direcció i després d'una forta pujada arribem a l'estany de Coma Estremera.
També el voregem per la nostra esquerra. Fins aquí arriba una pista que farem servir per a la baixada.
Ara el coll i el pic de Montmalús ja son clarament visibles al fons de la coma que mena a l'estany.
Hem d'anar remuntant aquesta coma, fins que quedem situats a sota mateix del coll.
Aquesta darrera pujada és una mica més pronunciada, i si la neu és molt dura potser serà millor pujar-la amb els grampons.
De tota manera és curta i no és excessivament pronunciada.
Una vegada arribats al coll tenim varies opcions.
Una és baixar directament a l'estany. No hem de fer cas del cartell que indica 1h 15mn al refugi, ja que en son uns 20 amb neu i potser 30 sense.
Una altre opció és acabar de pujar al pic de Montmalús que està a tan sols 70 metres de desnivell i després baixar al refugi (és la opció d'aquesta ressenya).
La tercera opció és fer el Montmalús i de retruc el pic dels Colells, en aquesta ressenya el pic dels Colells es deixa per al dia següent.
Per a pujar al pic de Montmalús només cal seguir el camí o la carena a la dreta, i després d'uns primers metres una mica més drets, després el terreny s'aplana i el cim és un gran replà amb un piló de pedres com a punt més alt.
Tornem al coll i baixem directament per la coma que porta a l'estany.
Els primers metres també son una mica drets (però menys que la pujada per l'altre costat que acabem de fer) i aviat el terreny s'aplana i ens hem de decantar a la dreta on ja divisem la teulada i la xemeneia del refugi.
El refugi està en un paratge molt bonic a tocar de l'estany. Té lliteres per a 8 persones, llar de foc, dues taules, un banc i per les dimensions exteriors, per dins és força espaiós.
A fora i adossat al refugi hi ha un habitacle per a la llenya (quan n'hi ha). A la dreta hi ha torrent on ens podem abastir d'aigua.
Veure com cau la tarda, el vespre, la nit i com comença a clarejar en un indret com aquest no té preu, i compensa abastament l'esforç suplementari que representa anar a aquest indret, que per pujar al pic de Montmalús no fa cap falta arribar-s'hi.
Pel matí i molt a contracor hem d'abandonar aquest paradís i tornar a pujar els dos-cents cinquanta metres que ens separen del coll de Montmalús.
Però farem una mica de variació i abans d'arribar a la pujada final de la pala que porta al coll, girarem a la dreta i enfocarem directament el pic dels Colells.
La pujada no és tan forta i potser que estigui neta de neu. D'aquesta manera sortim gairebé a dalt el cim.
Contemplem la vista extraordinària de 360 graus, amb el Cadí, els pics d'Envalira, Cabaneta, Enrodat, Pessons, Montmalús, Alt del Griu, la Muga (que l'hem tinguda tota l'estona present), Puigpadrós de Lanós, Grau Roig.... la llista és interminable.
Seguim la carena i ens tornem a situar al coll de Montmalús i seguim l'itinerari de pujada fins l'estany de Coma Estremera.
Aquí tenim dues opcions; una seguir per on varem vindre, o seguir una pista que ens porta al final d'un arrossegador de les pistes d'esquí i seguir-lo recta avall fins arribar novament a l'aparcament.
de Grau Roig a l'estany Primer: 35mn
del pic dels Colells al coll de Montmalús: 05mn
del coll a l'estany de Coma Estremera: 25mn
de l'estany a l'aparcament: 25mn
Wikiloc - ruta Grau Roig-pic de Montmalús, 2781m , pic dels Colells, 2747m i estany i refugi de Montmalús - Bordes d'Envalira, Canillo (Andorra)- GPS track