dimecres, 4 d’abril del 2018

Espectacular caminada circular prenent com a punt de sortida el poble de Sant Martí de Sacalm al cor de les Guilleries.
Bàsicament l'excursió consisteix en aprofundir en el coneixement del cingle del Far, ja que primer el revoltarem per un costat, per a continuació pujar-hi al capdamunt pel grau del Goleró i resseguir-lo fins l'extrem on hi ha el Santuari del Far i finalment tornar a la seva base tot baixant pel grau de Santa Anna i revoltar-lo per l'altre costat fins a retornar a Sant Martí Sacalm.
És fàcilment imaginable que una volta d'aquesta mena ens reportarà unes vistes panoràmiques fantàstiques .
La caminada també ens portarà a visitar indrets de gran interès com la casa-ermita de Santpau, situada en un indret molt bonic; també ens aproparem a les ruïnes del castell de Fornils, on no aniria malament una mica de manteniment desbrossant la vegetació que s'el menja i malmet amb les seves arrels; ens endinsarem a la espectacular cova del Goleró; pujarem pel grau del Goleró; ens esplaiarem caminant per les prades del pla de l'Om; resseguirem el cingle del Far fins el Santuari; farem una aturada a la bonica ermita de Santa Anna abans d'emprendre la baixada pel grau de Santa Anna i per un bonic camí planejarem per la base de la cinglera abans de retornar a Sant Martí de Sacalm.
Per anar a Sant Martí Sacalm ens hem de situar al municipi d'Amer i d'allí surt una estreta carretera asfaltada (la cruïlla està senyalitzada a la sortida de la població en direcció a les Planes) que ens porta fins a Sant Martí.
Podem deixar el vehicle a l'esplanada que hi ha davant de l'ajuntament.
Retrocedirem una trentena de metres per la carretera que hem vingut per tal se seguir una pista que surt del proper revolt.
Hi ha un planell explicatiu i una tanca. Seguirem aquesta pista fins el proper collet de Sant Martí. Aquest bonic coll és el punt de connexió entre l'anada (per l'esquerra) i la tornada(de front).
Ara ja tenim al davant nostre la impressionant proa de la cinglera del Far.
Seguim, doncs, la pista de l'esquerra que va baixant lleugerament. De moment tot serà baixada fins el castell de Fornils.
Aquest trajecte per aquesta pista ens ofereix grans vistes, tant de la cinglera del Far que tenim a la dreta com de l'ampli i dilatat panorama que se'ns obre per l'esquerra.
Passarem pel pla Senador i deixarem una mica enlairada a la dreta les ruïnes del mas Puiggarí (el 1342 el batlle del castell de Fornils era un tal Guillem de Puiggarí, és a dir estem caminant per indrets amb una llarga història), més endavant a l'esquerra també deixarem el mas Masó i ja veurem el bonic indret del mas Santpau al que finalment arribarem.
En aquest bonic indret potser farem la primera aturada per tal de gaudir tranquil·lament d'aquest indret, ja que el conjunt del mas amb l'ermita adossada i la panoràmica de fons és molt bonic. És un gran mas dels segles XVI-XVII amb planta, dos pisos i golfes.
Seguim la pista i travessem els prats del Quintà de la Casa Nova del Racó (que queda amagada a la nostra dreta) i finalment ens plantem davant d'una cruïlla, la pista segueix recta en forta davallada, mentre que a l'esquerra tenim el corriol que ens porta al castell i a la dreta el corriol que seguirem després.
Seguim primer el curt corriol de l'esquerra que ens deixa davant de les ruïnes del castell de Fornils, del que queden força restes, inclosa una torre amb un relatiu bon estat. La vegetació ho ha envaint tot i el pitjor son els arbres que tenen les arrels a les parets, doncs son els causants finals de l'ensorrament de moltes d'aquestes parets. A la torre encara hi queda una cambra amb una finestra. No seria una despesa massa important desbrossar una mica l'indret per a intentar al menys conservar el que queda d'aquest castell dels segles XII-XIII.
Després de xafardejar entre les ruïnes del castell tornem a la cruïlla anterior i seguim recta. Després d'una breu pujada el camí gira a l'esquerra i hem de posar atenció en e traçat i en una fita per a girar a la dreta i enfilar-nos per uns terraplens fins arribar a una tanca pel bestiar.
Hem de seguir la tanca una estona però per l'altre costat per tal de poder caminar millor.
Som al Quintà de la Triola. Uns grans prats que hi ha a sota el mas de la Triola.
Aquí el camí es perd o difumina entre les prades. Haurem d'anar remuntant els terraplens deixant el mas enlairat a la nostra dreta fins que arribem a una cruïlla de camins on hi ha un pal indicador.
Seguim el camí que surt en diagonal per la dreta en lleugera pujada, fins que aquesta s'accentua en arribar a la Costa del Roure, on el camí, molt ben marcat, s'enfila en unes boniques giragonses.
Passada aquesta pujada deixem una cruïlla senyalitzada a la nostra esquerra i just abans d'arribar a la pujada del Grau del Galeró veiem unes marques vermelles al costat esquerra del camí i si ens hi fixem be, a la dreta i gravat en una roca diu "cova".
Hem arribat a la cruïlla que seguint (per sort) les marques de pintura vermella ens portarà per una baixada de "campi qui pugui" (repeteixo, sort de les marques vermelles) a l'entrada de la cova del Goleró o d'en Salvi.
Aquesta cova situada a sota el cingle i al costat del torrent de l'Om és de gran interès; la boca d'entrada és de 2 metres d'alçada per 8 d'amplada i té prop de 400 metres de recorregut i aproximadament els 200 darrers amb aigua. Hi ha galeries de gran bellesa i colònies de raps penats a l'estiu. D'aquests 400 metres només els 60 primers son de trànsit fàcil, encara que amb grans blocs de despreniment al terra; després ja t'has d'ajupir per a seguir penetrant a la cova. Si el nivell de l'aigua és alt, inclús hi ha que fer alguna sifonada per a seguir.
Al costat de la cova hi ha en èpoques de molta puja el salt del Goleró.
En aquest punt i degut a la proximitat de la cinglera el traçat pot ser que no segueixi exactament el camí, això és degut a la pèrdua de la senyal del satèl·lit, però el camí és evident i no ofereix cap mena de dubte seguir-lo.
Deixem la cova hi remuntem novament fins el camí, que a partir d'aquí comença a superar el Grau del Goleró per unes molt ben conservades i boniques giragonses. A la part superior i ja fora del grau, caminem per la vora del cingle protegits per una barana. tot aquest recorregut per la cinglera gaudeix d'una gran panoràmica.
El camí abandona la cinglera i de sobte el paisatge canvia radicalment en entrar al pla de l'Om, on trobem un nou cartell indicador.
Ens trobem dalt de la cinglera del Far, on hi ha unes dilatades prades, amb el llogarret de l'Om en un costat, i situats molt a prop del coll de Condreu. Hem de girar a la dreta i anar travessant les prades, hem de seguir el traçat que ens porta fins una porta que ens permet salvar un tancat electrificat pel bestiar. Després el traçat descriu una corba i torna a travessar el filat. No cal descriure aquesta corba ni travessar el filat, ja que podem seguir recta.
A mesura que ens acostem al final d'aquestes prades el camí comença a fer-se evident. De tota manera després de la porta hem d'anar a parar al punt d'interès de "final del prat, seguir a l'esquerra" doncs aquest punt és clau per a continuar la caminada vers el Far, ja que en aquest indret arrenquen dos camins, un a la dreta que baixa al peu del cingle pel grau de Cabrafiga i un a l'esquerra, que és el que seguirem, que planeja a ran de la cinglera.
Serà un recorregut d'uns tres kilòmetres aproximadament de gran bellesa, per caire del cingle amb àmplies panoràmiques, o per dins d'un bosc molt bonic, amb poca pujada.
Abans d'arribar al Far, ens desviarem uns metres a la dreta per tal de situar-nos dalt d'un excel·lent mirador. A baix i a sota els nostres peus podrem gaudir a vista d'ocell del mas de Santpau i resseguir amb la mirada l'itinerari que fa una estona que hem trepitjat.
Finalment arribem al Santuari del Far; indret on, juntament amb els "turistes motoritzats" podrem gaudir del privilegiat mirador que hi ha just a la punta de la cinglera, amb el pantà de Susqueda a la llunyania. Farem una ullada a l'interior de la capella i si no ens agrada gaire la barreja de turistes i excursionistes deixarem el Santuari i seguirem la carretera fins arribar a l'indret de l'ermita de Santa Anna, que tot i estar al costat de la carretera, és un indret molt bonic i tranquil on podrem fer una bona aturada.
L'interior de la petita capella de Santa Anna també és molt bonic.
Del darrera mateix de l'ermita surt el camí que seguirem a continuació. Està ben senyalitzat. Només deixar l'ermita el camí comença a davallar pel Grau de Santa Anna.
És un descens molt bonic per un marcat camí que va fent giragonses per començar després una llarga flanquejada per la dreta, per la base del cingle. Ens trobarem amb una cruïlla on les marques de pintura que seguim giren a l'esquerra, però el nostre camí segueix recta i a partir d'ara sense marques de pintura, però igualment molt evident i sense pèrdua.
Més endavant desemboquem en una pista, que només abandonarem un moment per a treure el nas al puig Sigal, desviació de 10 metres que ens podem estalviar, ja que la vegetació tapa tota la possible vista i tan sols hi ha una pila de pedres al terra.
És una llàstima la quantitat de turons menjats per la vegetació que amb una mica de desbrossament podrien oferir, i de segur que oferien abans, unes magnífiques vistes.
Tornem a la pista i ens portarà de nou al collet de Sant Martí on enllacem de nou amb l'itinerari de pujada.
En aquest darrer recorregut cal recomanar anar-se girant, doncs darrera tenim de nou l'impressionant imatge de la punta de la cinglera del Far, ara, segurament amb la lluminositat del migdia.
Abans de passar als horaris voldria comentar que el desnivell que assenyala el wikiloc de 996 metres em sembla exagerat, doncs crec que deu ser d'uns 700 o com a molt 800, i el temps en moviment, com es veurà a continuació, de 3h 38mn tampoc és real.
Però el que si "clava" és el temps total ja que vaig començar a caminar a les 8h 20mn i vaig arribar a les 13h 40mn, és a dir 5h 20mn, 5 inapreciables minuts menys que el temps total donat per l'aplicació.
Les darreres actualitzacions d'aquesta aplicació fallen en l'alçada i els temps; esperam que ho esmenin aviat.
de Sant Martí Sacalm a can Santpau: 55mn
del Far a l'ermita de Santa Anna: 10mn
de l'ermita de Santa Anna al puig Sigal: 25mn
del puig Sigal a Sant Martí Sacalm: 20mn
Wikiloc - ruta Sant Martí Sacalm, Santpau, castell de Fornils, cova del Goleró i el Santuari del Far - Sant Martí Sacalm, Catalunya (España)- GPS track