dijous, 15 de febrer del 2018

Estenalles, Montcau, Òbits i retorn pel Sot de la Calçada ... amb neu

Fàcil excursió ja que pujarem al Montcau per la ruta normal però que amb neu i gel cal extremar les precaucions.
Després per a seguir gaudint del paisatge nevat anirem al turó dels Òbits i a les baumes dels Òbits i a la font Flavia i per a completar l'excursió baixarem pel Sot de la Calçada, poc transitat, i que amb neu és una meravella, perquè et submergeix en un mon irreal on tot és blanc, els arbres ajaguts pel pes de la neu formen veritables túnels de vegetació pels que no et queda més remei que passar-hi a costa de quedar completament emblanquinat.
Aquesta excursió també és perfectament vàlida si no hi ha neu ja que és un circuït fàcil que combina zones transitades amb d'altres de més solitàries.
Començarem a caminar a l'aparcament del coll d'Estenalles i seguirem l'ample camí que va a la Mola; aquest camí serà l'eix central de l'excursió, ja que l'anirem trobant i deixant varies vegades.
Poc després d'haver deixat endarrere l'esmentat coll, deixarem el camí a la Mola per a seguir un camí a l'esquerra que va resseguint el llom de la carena, amb unes vistes molt boniques i espectaculars del turó dels Cortins.
Aquest camí, molt ben marcat ens condueix directament al peu del cim del Montcau; aquí deixarem el camí i els últims metres els farem per un pendent és una mica més dret, però sense cap dificultat.
Dalt del Montcau contemplarem el dilatat panorama i tornarem al camí que he deixat per enfilar-nos al cim. Seguirem aquest camí i arribarem al coll d'Eres, on retrobem el camí principal a la Mola.
Tornarem a seguir aquest camí fins arribar al coll dels Tres Termes; aquest coll és una important cruïlla de camins, ja que recta seguiríem a la Mola, a la dreta al Morral Gran i a l'esquerra hi ha dos camins, un al turó dels Òbits i l'altre a la font Flavia.
Seguirem el camí al proper turó dels Òbits on gaudirem d'una bona perspectiva de la Mola.
Per a continuar vers les baumes dels Òbits hem de trobar una curta canaleta que permet baixar el grau. Aquesta canal queda una mica amagada entre els arbres i està al costat de la cinglera, ens hi hem d'apropar per a veure el camí que baixa encaixonat per una petita escletxa.
Aquesta canal s'acaba just a l'entrada del indret on hi ha les baumes dels Òbits. Un indret encarat a la part de la solana de la muntanya amb molt bones vistes sobre la Mola i amb el mar a l'horitzó.
És un indret propici per a fer-hi una bona aturada.
Sortim de l'indret passant pel costat de l'antiga bassa. Ara ens dirigirem vers la font Flavia, per arribar-hi hem de seguir a l'esquerra totes les cruïlles que trobem. És un camí molt bonic, la primera part transcorre per la base de la cinglera i gaudim d'una gran perspectiva del turó de les Nou Cabres, de la Morella de Daví i de la Màquina de Tren (Castell de Mur), la segona part, quan el camí comença a remuntar, entrant a dins d'un bosc molt bonic.
La font Flavia es troba en un petit replà d'aquesta pujada. Té la cisterna amagada a dins la roca i hi ha una aixeta per tal de no malbaratar l'aigua. El camí segueix pujant una mica més i després comença una flanquejada que ens deixa novament al coll dels Tres Termes, on retrobem novament el camí principal del coll d'Estenalles a la Mola.
El seguim una bona estona en direcció al coll. Passem pel costat del roure de Palau, hi ha un rètol a mà esquerra que ho indica.
Aquest roure és important perquè pocs metres després hem d'abandonar el camí principal per tal de seguir-ne un que arrenca obliquament a la nostra esquerra.
Aquest camí ens porta al Sot de la Calçada; el camí no costa gens de seguir i va resseguint la torrentera obrint-se camí en mig de l'espesa vegetació que l'envolta.
Anem trobant cruïlles, però la direcció que seguim és evident, menys una on cal estar atents al traçat, ja que hem d'abandonar el camí que hem estat seguint des del principi per a girar a la dreta i seguir-ne un de poc marcat que ràpidament ens deixa en una altre que baixa del coll d'Eres.
Seguim ara aquest camí, que travessa la torrentera i va girant a la dreta per tal d'apropar-se al torrent del Cellerot i al coll d'Estenalles.
Per arribar-hi directament, hem d'estar novament atents al traçat, ja que hi ha una drecera, imperceptible al començament ja que arrenca en un tram rocós (hi ha una petita marca de pintura blava a la roca) que ens porta directament a la zona d'aparcament del coll d'Estenalles.
del coll d'Estenalles al Montcau: 35mn
del Montcau al turó dels Òbits: 50mn
del turó dels Òbits als Òbits: 10mn
dels Òbits a la font Flavia: 10mn
de la font Flavia al coll d'Estenalles, pel Sot de la Calçada: 1h 10mn
També podeu seguir aquest itinerari i veure el mapa i la gràfica a.Wikiloc - ruta Estenalles, Montcau, Òbits i retorn pel Sot de la Calcada ... amb neu - Mura, Catalunya (España)- GPS track