dimarts, 6 de febrer del 2018

Sant Martí i Santa María del Montnegre i turó Gros

Bonica passejada circular pels boscos d'alzines i roures del Montnegre.
Circuït molt ben senyalitzat, amb indicacions en la majoria de cruïlles i amb plafons informatius de les varietats arbres i plantes que anem trobant.
Sortirem de l'ermita de Sant Martí del Montnegre, actualment molt ben conservada per la comunitat dels frares caputxins, que en tenen cura com també de la casa d'espiritualitat que hi ha al costat.
Passarem pel costat del restaurant Montnegre, on farem parada i fonda o per esmerçar o per dinar o ambdues; passarem pel costat del l'alzina monumental de Can Preses, d'un antic forn de carbonet i ens plantarem davant de la bonica ermita de Santa Maria del Montnegre, amb la seva font i les restes d'un roure monumental que va caure i que ha estat clonat i replantada aquesta clonació al costat mateix de la vella soca.
Ens enfilarem pel llom de la carena i arribarem al punt més alt, el turó Gros del Montnegre on hi trobarem una torre de vigilància anti incendis, però abans haurem passat pel costat d'una estació meteorològica.
A partir del turó emprendrem la baixada que ens portarà de nou a Sant Martí.
Tot el recorregut es fa principalment per pistes secundàries i per tant sense cap mena de dificultat. Tots els pendents son suaus, excepte l'últim sector de la baixada final que és una mica més pronunciat.
L'únic inconvenient el trobarem amb els ciclistes, motoristes i quads que transiten per les pistes.
Els primers no molesten, només cal estar alerta a les baixades que no et surtin disparats, però els altres dos i principalment els darrers sembla mentida que es pugi permetre aquell terrabastall que de ben segur espanta a tota la fauna a molts kilòmetres a la rodona.
La longitud i l'alçada totals que surten registrats no son del tot correctes, ja que si mireu la gràfica del traçat, molt a prop del començament fa una petita "V", això es degut a que degut a la pluja que queia el mòbil va anar a petar a terra i el petit sotrac que va rebre va fer que quedes gravada una maniobra que no vaig fer; per aquesta raó la distàcia total recorreguda no deu arribar als 9 kms i el desnivell real tampoc deu arribar als 400 metres.
També entre l'ermita de Santa Maria i l'estació meteorològica en una cruïlla de pistes vaig estar dubtant de quina seguir i em sembla que totes portaven al mateix indret, però primer vaig seguir la de l'esquerra, després la que segueix recta, per tornar a l'esquerra.
Després totes es troben, però si seguiu recta no passareu per l'esmentada estació meteorològica .
Degut a que durant aquesta excursió va estar plovent força estona, no puc parlar de grans vistes, però el poc que es deixava veure fa imaginar que en condicions favorables deu ser molt extensa, ja que es veia mig tapat per la boira el Montseny, el castell de Montsoriu, Arbúcies, Hostalric, el Vallés Oriental, el Gironès i bona part del Maresme i el mar, tot una mica "to pastel".
Per arribar a l'ermita de Sant Martí del Montnegre hi ha dos punts d'inici de la pista, un és a la sortida de Sant Celoni i l'altre a Pineda de Mar, aquesta primer passa per Horsavinyà. La pista és molt ampla i en força bon estat.
de Sant Martí del Montnegre a Santa Maria: 1h
de Santa Maria del Montnegre al turó Gros: 30mn
del turó Gros a Sant Martí: 40mn
TOTAL: 2h 10mn.
Wikiloc - ruta Sant Martí i Santa María del Montnegre i turó Gros - Olzinellas, Catalunya (España)- GPS track