dijous, 4 de gener del 2018

Excursió circular prenent com a punt de sortida i d'arribada el poble de la Joncosa del Montmell al Baix Penedès i enllaçant dos cims aparentment distanciats com son el Francàs i el Puigmoltó fent d'aquesta manera un circuït molt complert i atractiu.
Podem tenir la sort des del puig Francàs, si les condicions atmosfèriques son les idònies, de contemplar la serra de Tramuntana de l'illa de Mallorca. A més del massís dels Ports, el Delta de l'Ebre i una extensa llengua de mar. Una gran panoràmica de 360 graus està garantida durant bona part de l'excursió.
Excursió que per altre banda no presenta cap dificultat; tota l'estona caminarem per pistes, camins o corriols tots ben marcats, a vegades amb alguna fita, però sense cap rètol. Cal estar doncs atents a la traça o a la intuïció. El corriol que ens portarà a dalt de la carena del Puigmoltó és força costerut, però no passa d'aquí, simplement fa pujada.
Just a l'entrada del poble de la Joncosa hi ha, a la dreta, una gran esplanada on poder deixar el vehicle.
Començarem a caminar seguint el carrer Orient per girar a la dreta per seguir el carrer de l'Autonomia i en acabar-se seguirem el camí que continua i que aviat va paral·lel a la carretera.
Carretera que creuarem just on aquesta es bifurca; tot just creuada a l'altre costat surt una pista que revolta la pedrera de la Joncosa i que seguirem i ja no deixarem.
Així arribarem al coll de la Serreta, la pista gira a l'esquerra i poc més endavant s'acaba.
Seguirem el corriol que s'enfila i que ens deixa dalt del puig Francàs.
El puig Francàs és un isolat turó que s'aixeca fins els 553 metres pràcticament a Primera Linia de Mar, per tant és fàcil imaginar que gaudeix d'una vista espectacular de la costa Tarragonina i, tal com ja s'ha comentat abans, també es pot veure l'illa de Mallorca.
Després de contemplar l'extens panorama, sortirem del cim per l'altre costat, tor seguint un corriol que ressegueix el llom de la carena.
Caminada agradable amb vistes per tots costats que ens porta fins una pista. Seguirem aquesta pista que ens torna a fer creuar la carretera.
A l'altre costat arrenca una nova pista que seguirem, més endavant es converteix en un camí que ens deixa al costat de les ruïnes del mas Garriga.
És impressionant la quantitat de murs de pedra per a crear petites lleixes de terreny on antigament deurien haver oliveres o vinyes, tota la muntanya n'està plena, inclús a racons inversemblants i encara es veuen algunes de les antigues de cabanes de pedra seca.
Tornant a l'itinerari i situats a les ruïnes del mas Garriga, hem de girar a l'esquerra per seguir una pista i deixar a la dreta un altre pista que ens tornaria directament al poble.
Ara hem d'estar atents a la traça doncs hem de seguir la pista una estona per a seguir després un camí a la dreta.
Aquest camí planeja i l'hem d'abandonar ja que en una cruïlla poc marcada a l'esquerra arrenca un bonic corriol que s'enfila tot seguint el llom d'un estrep que es desprèn del pic de l'Àliga.
Tret del punt inicial, aquest corriol és molt ben marcat i desemboca en el camí que ressegueix tota la carena del pic de les Forques fins el Puigmoltó.
El pic de l'Àliga és a dos minuts, podem acabar de pujar-hi ara o a la tornada del Puigmoltó.
Per anar al Puigmoltó hem de seguir el camí carener a l'esquerra, majoritàriament segueix la carena pel vessant de llevant. En un indret on aquest vessant es trenca una mica, el camí passa al vessant de ponent, per a tornar al llevantí en pocs metres.
Arribarem a la base del cim i en aquest punt deixarem el camí carener i seguirem un corriol que ens deixa dalt del Puigmoltó.
Després de contemplar la panoràmica de 360 graus que també tenim des d'aquest cim tornarem per on hem vingut fins a sota el pic de l'Àliga. Farem els pocs metres que ens en separen. Aquest cim no té rés d'especial i la vista és similar al Puigmoltó, amb la particularitat que ara veiem la carena que estem seguint des d'una perspectiva diferent i potser més abrupta, ja que veiem el vessant de ponent de la carena i la seva cinglera.
Tornem al camí carener i l'anem seguint. Baixem a una petita depressió de la carena i remuntem fins el pic del Migdia.
Nova visió de la zona i el camí baixa fins un marcat coll que és una important cruïlla de camins. A l'esquerra arrenca un camí que baixa pel costat de ponent, recta segueix el camí carener fins el puig de les Forques i a la dreta surt un corriol que baixa pel costat de llevant i que és el que seguirem.
Corriol molt ben marcat que va perdent alçada i que també té molt bones vistes sobre el poble de la Joncosa i que finalment desemboca a la carretera-pista que va a l'àrea recreativa de la Joncasa.
Seguim aquesta pista just en el punt on s'acaba l'asfalt i en pocs metres arribem a una font arranjada amb dues taules.
Estem a tocar del poble, arribem a la carretera i la seguim fins el primer carrer; és el carrer de la Baixada (en aquest cas hauria de dir-se "de la Pujada") ja que el que farem serà pujar fins la plaça Major i allà girar a la dreta per seguir el carrer de l'Om per sortir directament a l'esplanada on hi ha el vehicle.
de la Joncosa al puig Francàs: 35mn
del puig Francàs al mas Garriga: 1h
del mas Garriga al Puigmoltó: 40mn
del Puigmoltó al pic de l'Àliga: 15mn
del pic de l'Àliga al pic del Migdia: 15mn
del pic del Migdia al coll: 10mn
del coll a Joncosa: 30mn
Wikiloc - ruta Joncosa del Montmell, puig Francàs, 553m, Puigmoltó, 544m i pics de l'Àliga, 641m i Migdia, 690m - Juncosa, Catalunya (España)- GPS track