dijous, 26 d’octubre del 2017

Exccursió al Montardo, un dels cims emblemàtics del Pirineu Lleidatà a cavall de la val d'Aran i el Pallars Sobirà, dins del parc Nacional d'Aigüestortes, encara que lleugerament avançat dins l'Aran.
Aprofitant la proximitat podem també acostar-nos al tuc des Monges des d'on gaudirem de noves perspectives, principalment del Montardo, del que tindrem una imatge poc vista.
L'excursió és fàcil, però amb un fort desnivell total, i molt variada, on cal destacar el "festival" estanys pels que passarem. El primer, l'estany Negre, obre la porta a una extensa conca lacustre, farcida d'estanys de totes mides.
La senyalització amb estaques de fusta amb pintura groga permet fer pràcticament tot el recorregut sense cap mena de dubte sobre el camí a seguir; a més coincidirem amb el GR11 i amb el recorregut dels "carros de foc".
L'excursió es pot fer en una sola jornada, però si la volem fer en dues una de les opcions és fer parada al refugi Ventosa i Calvell. Actualment (octubre del 2017) aquest refugi està en procés d'ampliació. Potser quan l'ampliació estigui acabada canviaré d'opinió, però vist el que hi ha ara, l'ampliació i la estètica estant totalment renyits. El refugi Ventosa i Calvell és una construcció de pedra completament integrada en l'entorn, però aquest nou annex, no té de moment cap mena de singularitat, és un caixó de fusta rectangular, separat del refugi i que en part en tapa.
L'itinerari comença a l'aparcament que hi ha a sota la presa de Cavallers, situada al final de la pista asfaltada que arrenca davant el balneari de Caldes de Boí.
Un corriolet ens porta a dalt de la presa i d'allí arrenca el camí que voreja l'estany de Cavallers, al final s'enfila per una curta graonada i arriba a la bonica pleta del Riu Malo. Antigament el camí vorejava la pleta per la nostra dreta, però actualment un robust pont travessa el torrent i segueix pel mig de la pleta, on hi ha tres ponts més petits. D'aquesta pleta s'enfila per l'esquerra el corriol que porta al Coma-lo-forno i als Besiberri S i Central.
El track d'anada segueix el camí antic i de tornada el que travessa la pleta pel mig.
Tots dos es retroben al final de la pleta, indret on comença la llarga pujada per les Llastres de la Morta, una gran graonada que el camí va guanyant en amplies llaçades.
La duresa de la pujada queda compensada per la gran panoràmica que es domina de la pleta del riu Malo i de l'embasament de Cavallers.
A mesura que guanyem alçada el pendent disminueix una mica fins que finalment arribem al nivell de l'estany Negre, queda una mica apartat a la dreta. Des d'aquest punt fins la cruïlla al refugi encara queda per superar un parell de petits ressalts.
Finalment veiem el refugi, be, abans el veiem, ara veiem una andròmina de fusta. Passem per la cruïlla al refugi que queda a tres minuts mal comptats, si no volem fer-hi parada, seguirem el camí de l'esquerra.
El trac aquí es desvia una mica més a l'esquerra, seguint l'inici del corriol a l'estany de Tumeneja per tal de visitar les Bases des d'on es té una bonica vista sobre els Tumenejes, el Coma-lo-forno i Besiberris.
Tant si anem a les Bases com si no, en pocs minuts arribarem al gran estany de Travessany.
En aquesta excursió l'estany el visitarem a l'anada per un extrem i a la tornada pel l'altre. Seguim el camí, que ara planeja i inclús baixa una mica i passarem per l'estany Clot, el Florida i finalment arribem a l'estany de Mangades, un altre gran estany que tocarem una mica per la seva vorera dreta (la nostra esquerra), ara el camí s'enfila una mica més fins arribar una mica enlairats al bonic estany de Monges, situat als peus del coll d'Onlha Crestada. Un indret molt bonic i obert.
A més aquest indret és una important cruïlla de camins, ja que per aquí passa el GR11 de Colomers a la Restanca i també òbviament al Ventosa i Calvell.
Seguim un metres en direcció a Colomers, però en pocs metres trobem el cartell i la desviació al Montardo.
Un molt ben marcat corriol s'enfila de valent per l'esquerra. Més amunt arriba a dalt la carena amb vistes a l'Aran. Passem al vessant N (Aran) i flanquegem el Montardo Inferior i sortim al coll del Montardo. D'aquí el corriol guanya el con final d'aquest cim.
Des del cim la panoràmica és extraordinària, si la visibilitat ho permet. Contemplem: el Mont Valier, el Mont-Roig, Flamisella, Certascan, Pica d'Estats, Mauberme, la vall de Valarties, l'Aneto i el massís de la Maladeta, Perdiguero, agulles de Travessany, Colomers, Contraix, Serrader, Pala Alta de Serrader, Punta Alta, Comalespada, Besiberris i Comaloforno, Serra de Tumeneia, (Harlé, Pa de Sucre i Tumeneja Nord), Monges, llacs de Mar, Cap del Port, Restanca, des Monges, Mangades, Cavallers.
Després de gaudir d'aquesta panoràmica tornarem per on hem vingut fins el coll del Montardo on ens desviarem una mica a la dreta per tal de guanyar els pocs metres que ens separen del pic del Montardo Inferior. Des d'aquest cim gaudirem de millor panoràmica sobre els estanys de Monges i Mengades.
Del cim podem baixar directament per tal de retrobar l'itinerari de pujada, el seguirem novament, deixarem la carena i poc després de començar a baixar abandonarem el camí de pujada per tal de seguir el corriol que surt a la dreta i que ens portarà al coll d'Onlha Crestada.
Un parell de metres abans d'arribar al coll veurem un corriol i fites que s'encaminen vers el tuc des Monges. Seguim aquest corriol que flanqueja la cresta fins que entrem a la coma final on només cal anar guanyant alçada per glever, el pendent s'accentua una mica a la part final.
Dalt del tuc des Monges gaudirem d'una nova panoràmica de la regió especialment del pic del Montardo, on es destaca la seva esvelta silueta i on també es dintigueixen clarament les dues puntes. Per l'altre costat podem gaudir de la vista sobre els cims de Tumeneja que tenim a tocar.
Podem tornar per on hem vingut fins al coll d'Onlha Crestada, però si us agrada posar una mica més d'emoció a l'excursió, podem baixar directament del cim, sense camí en direcció a l'estany de Monges, però sense arribar-hi del tot anirem girant a la dreta per tal de seguir més o menys el torrent que surt de l'estany. Aquest torrent ens portarà fins l'estany de Travessany. Arribats a l'estany en una zona on hi ha una petita platja que convida a fer-hi un bany, si l'època és l'adequada, el resseguirem per la nostra dreta i d'aquesta manera enllaçarem novament amb l'itinerari de pujada, que ara si, seguirem fins l'aparcament de la presa de Cavallers.
de la presa de Cavallers al final de pleta del Riu Malo: 55mn
del tuc des Monges a l'estany de Travessany: 1h
de l'estany de Travessany a l'aparcament: 2h 10mn
TOTAL: 9h
NOTA: Si observeu la gràfica veureu que en arribar a l'estany de Travessany, aquesta fa un salt fins els 4500 metres d'alçada, ("coses dels satèl·lits") òbviament és un error que afortunadament el mateix programa a corregit en el recompte total de l'alçada.
Wikiloc - ruta Presa de Cavallers i Pics de Montardo, 2833m, Montardo Inferior, 2781m i tuc des Monges, 2699m - Boí, Catalunya (España)- GPS track