dijous, 17 d’agost del 2017

Aresta SO de Gabieto

Aresta SO

Excursió circular molt bonica i poc coneguda per a pujar als pics del Gabieto per la cresta SO i del Taillón sortint del coll de Tentes, a sobre Gavarnie.
Els pics de Gabieto queden una mica eclipsats per la proximitat d’altres cims emblemàtics de la zona de Gavarnie, com el Taillón, el Casco i la Torre de Marboré i principalment per la bretxa de Roland, així com també perquè queden una mica apartats del refugi de Serradets, des d’on hi ha la ruta d’accés més fàcil després de pujar al Taillón.
També si pot pujar des d’Ordesa o Bujaruelo, però llavors els desnivells superen els dos mil metres.
Si normalment els pics de Gabieto s’assoleixen després del Taillón, procedents de la bretxa de Roland, en aquesta excursió l’ordre és invers, és a dir primer pujarem als tres cims del Gabieto i després anirem al Taillón.
Des del Taillón tenim dues opcions per a tornar al coll de Tentes, una és seguir fins la bretxa de Roland i refugi de Serradets i l’altre és tornar pràcticament per on hem vingut, esquivant la tornada per la cresta SO tot fent una sifonada fins els 2720 metres aproximadament per a remuntar novament fins els 2850 metres del coll SO del Gabieto. Aquesta sifonada té l’avantatge de poder-nos proveir novament d’aigua.
No hem de confondre l’aresta SO dels pics de Gabieto amb l’aresta O, ja que aquesta és molt difícil, mentre que l’aresta SO és una llarga, però fàcil, grimpada que no passa de II ón grau.
Haig de remarcar que el recorregut d’aquest itinerari està descrit sobre el mapa, i que per tant el pas per l’aresta és orientatiu, procurant ajustar al màxim el traçat amb la realitat. Però sobre el terreny tot està fitat i inclús hi ha una petita traça de camí i es flanquegen tots els gendarmes que impressionen una mica, i en els trams de grimpada, generalment la paret és força ampla i pots grimpar per on et sembli millor.
Degut a la llarga aproximació amb vehicle fins a Gavarnie i al coll de Tentes (indret, situat a 2208 metres, on es deixa el cotxe) és aconsellable partir l’excursió en dos dies. ja que son més de 500 kms entre autopista primer i carretera després, que farem en unes 7 hores aproximadament) o encara millor en tres, deixant dos dies per els viatges.
També hem de tenir en compte que a la localitat de Lorda (Lourdes) hi ha una circumval·lació per l’esquerra, ja que si passem pel centre de la vila podem perdre més de 45 minuts en els continus embotellaments que hi ha.
Ja que passarem la nit després d’haver recorregut una part del camí és molt important portar aigua, ja que segurament no en trobarem durant tot el camí d’anada i gran part del de tornada.
La descripció de la panoràmica queda per a una ocasió més propicia, ja que la boira va acompanyar-me durant el recorregut per la part més elevada de la carena, però és de suposar que deu ser molt extensa, principalment vers el sud amb el Tendeñera i la peña de Otal al davant mateix.
Així doncs, situats a l’aparcament del coll de Tentes seguirem el que queda de la carretera asfaltada, cada vegada més deteriorada, que ens porta tot planejant fins el port de Bujaruelo.
Durant aquest curt recorregut podem admirar tota l’estona les parets N del Taillón i del Gabieto Oriental, ja que els tenim al davant mateix.
En pocs minuts arribem al pas fronterer del port de Bujaruelo, indret on s’acaba la carretera i a l’esquerra comença l’ample i marcat camí en direcció al refugi de Serradets.
Nosaltres seguirem recta tot passant al vessant aragonès del port. Allí hi ha el camí que baixa a Bujaruelo, camí que només seguirem pocs metres, ja que a la nostra esquerra veurem unes fites i un rastre de sender que s’enfila diagonalment per la base dels Gabieto. Passats uns metres el sender es fa molt evident i enfila vers un marcat collet.
En aquesta travessa en diagonal el camí travessa una zona herbada molt bonica.
Arribats al collet entrem en un petit cercle tancat pel coll de la Forqueta del Gabieto i d’on arrenca la difícil aresta Oest del Gabieto.
El coll de la Forqueta no és el que es vau al final del cercle, sinó que queda amagat al fons i a la dreta, de tota manera el camí és molt evident i marcat.
Forta pujada final al coll de la Forqueta.
Una vegada al coll canviem de vall i entrem en una nova petita vall tancada pel coll de l’aresta SO del Gabieto.
Hem de posar una mica d’atenció durant el descens en diagonal al fons d’aquesta vall ja que és una mica delicat i potser en algun punt haurem d’ajudar-nos de les mans.
Ara tenim dues alternatives ja que en aquesta petita vall tenim una magnífica zona herbada per si volem passar-hi la nit, inclús hi ha pedres de bivac.
Si escollim aquesta alternativa, quan arribem al fons de la vall haurem de girar a la dreta i baixar uns metres pel tal d’arribar a aquesta petita i única zona herbada (bonica, però mancada d’aigua); mentre que si volem seguir fins els cims, quan arribem al fons de la coma haurem de girar a l’esquerra i començar a remuntar-la.
La primera part està formada per una tartera de grans blocs i la pujada final al coll és un fort pendent de llicorella desfeta. Com en el cas del coll de la Forqueta, el coll SO del Gabieto tampoc és la part més baixa, ja que assolirem un collet una mica més alt situat a l’esquerra del punt més baix, d’aquesta manera s’evita un gerdarme molt característic.
Ara ens trobem a l’inici de la cresta SO i la vista s’obre des del pic del Taillón al Mont Perdut.
A primera vista la cresta impressiona, però no és gens difícil, el primer gerdarme que hi ha just al començament es flanqueja fàcilment per la dreta; trobarem fites situades estratègicament.
Bàsicament es grimpa per la dreta de l’aresta o pel fil mateix; les successives graonades que anem trobant son poc inclinades i molt amples i podem divertir-nos grimpant per on vulguem.
És una mica llarga i quan sembla que arribes al cim, et surt un nou bony sempre una mica més alt.
Finalment una proliferació de fites ens assenyala que hem arribat al cim del Gabieto Occidental. Contemplarem la panoràmica (si la boira ho permet) i seguirem la carena, ara molt més planera i sense dificultats; baixarem una mica i tornarem a pujar per passar pel Gabieto Central, un cim de pas i tornarem a baixar una mica per a remuntar fins el Gabieto Oriental.
Aquest cim és la punta que veiem a la dreta del Taillón des del coll de Tentes, per tant la vista deu ser molt amplia així com sobre la paret N, però en el cas descrit la boira ho va impedir.
Ara el camí vers el Taillón és molt fàcil i molt més marcat que fins ara.
Baixarem sense cap dificultat i seguint un corriol fins el coll del Gabieto. A partir d’aquí la cresta vers el Taillón es complica i el corriol va a buscar una ampla cornisa que surt a la dreta i a mitja alçada que permet assolir un coll situat en un estrep que es desprèn del cim del Taillón en direcció Sud.
Assolit aquest coll només ens queda seguir l’ample carenar fins el pic del Taillón.
Malgrat el fred i la boira, al cim del Taillón sempre pots trobar-hi excursionistes que hi pugen per la via normal del refugi de Serradets i bretxa de Roland ja que és un dels cims de més de tres mil metres més fàcils de pujar per aquesta via.
Però si hem acampat o deixat els patracols a la zona herbada d’abans del coll de l’aresta SO haurem de tornar-hi.
Per fer-ho ens caldrà tornar sobre les nostres passes fins el coll de Gabieto, allí deixarem el sender que ens tornaria al pic Oriental de Gabieto i emprendrem una baixada directa fins el fons de la coma formada pels pics de Gabieto i el Taillón.
No hi ha camí, però el terreny permet baixar-hi fàcilment. Arribats a una alçada aproximada de 2720 metres trobarem la primera aigua en tota l’excursió i davant nostre tenim la tartera de llicorella desfeta que ens retorna al coll de l’aresta SO.
Hem de tenir present que l’esmentat coll o bretxa no és la part més baixa; aquesta queda a l’esquerra del coll que assolirem, per altre banda inconfusible per la tartera que hi mena.
Pujar-hi no és tan penós com pot semblar a primera vista, però de tota manera son uns 150 metres de desnivell de forta pujada.
Una vegada dalt d’aquest coll ens retrobarem amb l’itinerari de pujada que seguirem fins el coll de Tentes.
Del coll de Tentes al coll de Bujaruelo: 20mn
Del coll de la Forqueta al coll de Bujaruelo: 45mn
Del coll de Bujaruelo al coll de Tentes: 15mn
TOTAL: 8h
Wikiloc - ruta Pics de Gabieto Occidental, 3034m, Central, 3018m, Oriental, 3031m per la cresta SO i pic deI Taillón, 3144m - Gavarnie, Occitanie (France)- GPS track