dimecres, 24 de maig del 2017

Excursió circular al voltant de la muntanya de Besalí al Principat d'Andorra i a la vegada
és també una ruta poc coneguda al pic de Font Blanca, que amb els seus 2906 metres és un dels sostres d'Andorra.
A l'inici de la caminada es troba la doble cabana de Besalí, situada a 2080 metres en una raconada de prades molt bonica.
Si volem fer l'excursió en dues jornades és un indret molt adient per passar-hi la nit. La cabana en molt bon estat te capacitat per a quatre persones i capiculades per a vuit, té llar de foc, llenya, taula, banc i aigua a 2 minuts. Just al costat hi ha una altre construcció menys "ortodoxa" però més espaiosa amb una gran taula i bancs.
Aquesta zona d'Andorra també disposa de més indrets per a pernoctar; el principal és el magnífic refugi guardat de Sorteny, el refugi lliure de Rialb i les cabanes que hi ha més amunt d'aquest darrer refugi. Però si busqueu un lloc bonic i solitari, la cabana de Besalí és l'indret perfecte.
També hi ha una font, però a començament de temporada la tubària està desconnectada.
El pic de Besalí queda una mica apartat de la carena fronterera i per tant té una gran panoràmica només superada pel proper pic de Font Blanca.
Destaca la vista de l'estany Esbalçat i dels dos primers estanys de Tristaina, així com l'estany Blau i també de les valls de Rialb i de El Serrat.
La cabana de Besalí es veu a sota mateix, des de la cabana estant es podria pujar directament al cim.
Però la panoràmica per excel·lència es té des del pic de Font Blanca ja que amb els seus més de 2900 metres d'alçada queda completament isolat dels cims que l'envolten.
En el cas d'aquesta excursió la panoràmica no era gaire lluïda degut a les nuvolades, però la tinc apuntada d'anteriors ascensions a aquest cim. La panoràmica de la que gaudirem, si el dia ho permet és:
A l'horitzó i a l'est es pot veure el: Carlit, Coma d'Or, Puig-pedrós de Lanós, Escorbes, Noé, Rulhe, Alba (d'Escorbes), Cabaneta, Estanyó, Casamanya, Sarrera i Tohumasset.
També a l'horitzó, però a l'oest, es distingueixen el: Lavans, Medacorba, Coma-perdrosa, pica Roja, pica d'Estats, Tristaina, Cataperdís, i el massís de l'Aneto- Maladeta i el Mont-valier. També es veu el Roca-Entravessada, Norís, Monteixo, Pica Roja, Gerri, Rumasset, Montcalm, el massís dels Besiberris, Malcaràs, Arcalís, Pla de l'Estany.
A sota mateix del cim pel vessant Nord hi ha el gran estany Rouch i l'estany Blau situat més a l'est.
Per a començar l'excursió hem de seguir la CG3 fins passat el poble de El Serrat, poc desprès un indicador assenyala a la dreta la desviació a Sorteny.
Al final de la carretera asfaltada hi ha una àmplia zona d'aparcament, una àrea de pic-nic i la caseta d'informació del Parc Natural de la Vall de Sorteny.
Just en aquest punt la carretera acaba de travessar el torrent de Rialb.
Començarem a caminar retrocedint unes passes per tal de tornar a passar el pont sobre el torrent de Rialb i just al costat del pont hi ha una cadena i un poc definit camí ens els metres inicials.
En dos minuts mal comptats ja son al camí a Besalí, un sender molt fresat i senyalitzat amb marques grogues.
Guanyem alçada molt ràpidament en fortes llaçades per dins del bosc, anem veien l'aparcament cada vegada més enfonsat. Desprès d'aquesta sobtada pujada, el camí comença a planejar i a pujar més suaument, fins que apareix la cabana de Besalí en un costat d'unes pastures.
El camí segueix pel costat de la cabana. Poc després hi ha una bifurcació de camins, i hem de prendre el de la dreta (el que puja), segueixen les marques grogues i el camí fresat.
Anem enlairats i paral·lels a la carretera a les pistes d'esquí d'Ordino- Arcalís. Després d'una bona estona arribem a una nova cruïlla amb un pal indicador, hem de girar a la dreta per seguir l'indicació de la portella de Rialb i pic de Besalí.
Sempre amb les marques grogues i el camí seguim pujant en marcada direcció a la portella; ens hi anem acostant, però trobem un nou pal indicador que ens assenyala el camí, gairebé planer que ens deixa al llom de la carena, en un indret on hi ha una gran antena.
El cim del Besalí sembla a tocar, però encara ens queda una estona de caminada pel llom de la carena, gaudint de la panoràmica que ara s'ha obert per tots costats.
Arribem al cim del Besalí, amb el seu pal característic (l'any 1990, quan vaig pujar-hi per primera vegada ja hi era).
Deixarem el cim, després de contemplar-ne la gran panoràmica, en direcció a la portella de Rialb.
Si fins ara no hem tingut cap dificultat, ara tampoc en tindrem, però ja hem de posar una mica més d'atenció ja que la baixada és més inclinada i per un terreny una mica més abrupte.
D'aquesta manera arribarem a la portella de Rialb i començarem la pujada al pic de Font Blanca.
El sender i les marques grogues continuen; però a partir d'aquí en alguns punts i fins el final del trajecte la traça no segueix el camí i és degut a les congestes de neu que l'amaguen, però en tot cas les variacions son mínimes.
El camí surt de la portella per la dreta i aviat passa a l'esquerra per tal de començar la pujada flanquejant per sota la part més accidentada de la cresta.
Després el terreny s'obra i entrem en una amplia coma on ja s'intueix la sortida per un collet que hi ha al fons i a l'esquerra.
En aquest punt he posat un punt d'interès que diu: "replà i motxilla", l'explicació és que si heu dormit a la cabana no cal arrossegar tots els patracols fins el cim, és un bon indret per deixar-hi el material que no ens farà cap falta per a la pujada.
Assolirem el collet esmentat, amb congestes a la primavera o tartera a l'estiu i amb ell arribarem al llom de la carena.
Aquí ens ajuntem amb el camí que ve del pont del Castellar i seguirem el llom carener, la pujada s'accentua i a pocs metres del cim s'aplana i hi ha una mica de cresta que posa una mica més d'emoció a l'ascensió al cim (es pot esquivar per l'esquerra).
Al cim ens espera la excepcional panoràmica que he descrit anteriorment.
Tornarem sobre les nostres passes i recollirem, si s'escau, el material que hem deixat i tornarem a la portella de Rialb i baixarem fins el fons de l'esmentada vall.
Aquí si encara hi ha neu fruirem de les pales que ens permeten arribar ràpidament al fons.
Sense arribar a travessar el torrent de Rialb, seguirem el camí pel seu marge dret.
La vall va girant a la dreta i arribem a una cruïlla de camins amb un pal indicador al port de Siguer i estany Blau; en aquest punt hi ha un pont per a travessar el torrent si es va en aquesta direcció i dues cabanes a l'altre costat del torrent.
Seguim baixant i també a l'altre banda del torrent veiem el refugi lliure de Rialb i poc després un robust pont de ferro que ens porta al marge esquerra del torrent.
Seguim baixant i arribem a l'indret de la font Freda. El camí va perdent alçada fins arribar a l'aparcament de l'inici de l'excursió, tot travessant abans la zona de pic-nic, amb taules i bancs de pedra sota l'ombra del bosc.
de l'aparcament de Sorteny a la cabana de Besalí: 35mn
del pic de Font Blanca a la portella de Rialb: 35mn
de la portella de Rialb a la cruïlla a l'estany Blau i port de Siguer: 40mn
de la cruïlla al port de Siguer a l'inici: 45mn
Wikiloc - ruta Aparcament de Sorteny, cabana de Besalí, 2080m i pics de Besalí, 2639m i de Font Blanca, 2906m. - Les Sobiranes, Ordino (Andorra)- GPS track