diumenge, 2 d’abril del 2017

Del pont de la Molinassa (Vallferrera) al pic dels Estanys, 2956 m i al de Sotllo, 3073 m, per la cresta

Excursió d'una certa dificultat. Aquesta cresta potser és la que presenta més dificultat de les que envolten la pica d'Estats.
Les principals dificultats son dues bretxes que hi ha a la segona part de la cresta. La primera és relativament fàcil el descens fins el fons i una ferma grimpada per sortir-ne. La segona és exactament el contrari. Pel vessant de Broate hem de desgrimpar de cara a la paret una canal que ens deixa en una bretxa secundària entre un destacat sentinella i la carena principal. La sortida de la bretxa és més suau que la sortida de la primera, però la grimpadeta es manté força estona, i va disminuint a mesura que ens apropem al cim.
En aquesta ocasió vaig passar la nit a l'estany Gran de la Coma de Sotllo, un indret màgic i també vaig gaudir d'una Lluna plena a sobre l'estany, imatges de les que no s'esborren de la memòria!!!
L'itinerari és comú al de la pica d'Estats fins l'estany de Sotllo.
Allì ens hem de desviar a l'esquerra per tal d'entrar a la preciosa vall dels estanyets de la Coma de Sotllo.
Millor que feu servir l'itinerari de baixada, car és millor que el de pujada, doncs vaig desviar-me massa aviat i em sembla que vaig perdre una mica de temps.
Entre el pic de Baborte i els dels Estanys hi ha un doble coll, nosaltres pujarem al segon (el més proper al pic dels Estanys) sense cap dificultat.
Una vegada al coll se'ns obrirà als nostres ulls el solitari estany de Canedo. Pujarem al cim fàcilment pel vessant de Canedo fins un avant-cim.
Allí haurem de fer una petita desgrimpada per baixar a una curta bretxa i acabar d'arribar al cim del pic dels Estanys.
Ara comença la llarga cresta al pic de Sotllo. Sortirem del cim decantats al vessant de Broate. Molt ample, però cal anar amb compte doncs és un seguit de petites dificultats.
A la nostra dreta veurem un destacat coll en un estrep que es desprèn de la carena principal i baixa a la Coma de Sotllo.
Hem de passar per aquest collet.
Aquí se'ns obra una nova fase de la cresta.
A la cresta principal veurem un nou coll que hem d'assolir. Si baixem uns metres una fàcil flanquejada ens hi portarà.
Però mireu be el track, doncs vaig baixar una mica massa i em vaig trobar amb una profunda canal, i vaig tenir que remuntar uns metres per tal de travessar la canal per la part superior.
Una vegada assolit el coll seguirem la carena i de sobte ens trobem amb la primera bretxa.
La primera impressió espanta; però decantats al vessant de la Coma de Sotllo veurem una baixada relativament fàcil que ens deixa al fons de la bretxa.
Per sortir-ne una ferma grimpada ens permet superar els metres més verticals. Després anirem superant les dificultats que anem trobant fins que veiem als nostres peus la segona profunda bretxa. Si la primera impressiona, aquesta sembla no tindre baixada fàcil. Però a l'esquerra (vessant de Broate) hi ha un destacat gendarme separat de l'aresta principal. Hem d'anar a la bretxa secundaria que forma aquest gendarme. En començar el descens veurem una curta i vertical canal que hi porta. En aquesta canal hi ha les preses necessàries (unes tres concretament) que de cara a la paret, ens deixen a l'esmentada bretxa secundària. Després quatre passes mes i ja som al fons de la bretxa.
La sortida, és fàcil, tot un seguit de petites grimpades ens permeten anar avançant.
Una tercera petita bretxa no ofereix cap dificultat, inclús fent un curt salt t'estalvies baixar fins el fons.
Cada vegada amb menys dificultats arribarem a un avant-cim, des d'on es veu ja les fites cimeres del pic de Sotllo.
Contemplarem el nostre recorregut per la cresta fins el ja llunyà pic dels Estanys i emprendrem el descens seguint el fàcil llom E del pic de Sotllo fins arribar a collet E del cim.
Allí seguirem el camí que ens deixa al fons de la vall de la Coma de Sotllo i a l'estany Gran, on recollirem el patracols que hi hàgim deixat, i seguirem el camí de pujada fins l'aparcament del pont de la Molinassa (o final de la pista de la Vallferrera).
Aquesta excursió és dels dies 27 i 28 d'agost del 2015.
La primera vegada que vaig fer aquesta cresta fou el 25 d'agost del 1970!!! de la mà de Mn. Francesc de Paula Sala i Arnó. Jo un jove de 19 anys i els per damunt dels 40. Ara ha fet 45 anys d'aquella memorable (per a mi) excursió. Del meu mestre en aquells moments sé que fins l'any 2012 fou rector de Castelldafels. Ho dic per si algun lector d'aquestes ratlles és la zona i li vol fer arribar el meu agraïment i reconeixement.
He repetit fins a quatre vegades més aquesta excursió (1975, 1983, 1985 i 2003) però com aquella cap!!!!
del pont de la Molinassa (final pista) al refugi de Vallferrera: 15mn
del pic de Sotllo al collet E: 30mn
del collet a l'estany Gran: 25mn
de l'estany Gran al pont de la Molinassa: 2h 10mn
També podeu seguir aquest itinerari i veure el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta Pont de la Molinassa (Vallferrera) i pics dels Estanys i Sotllo, per la cresta - Tor, Catalunya (España)- GPS track