dimarts, 11 d’abril del 2017

Del poble de Cerbi al pic de Pilàs, 2656m.

Excursió al pic de Pilàs des del poble de Cerbi i seguint el barranc del mateix nom.
Aquest cim de 2653 metres d'alçada és situat a la llarga carena que es desprèn del pic del Mont-roig en direcció SW i que té com a frontera natural al NW la vall del Noguera Pallaresa amb els pobles d'Isil i Alòs ben visibles des del cim estant.
Aquest apartat i solitari cim segur que tots l'hem vist, doncs és el cim que es veu tancant l'horitzó des del pantà de la Torrassa a la Guingueta d'Àneo.
Tot i la seva absoluta solitud actual, durant la Guerra Civil aquest cim, i tota la carena era la linea del front, al mateix cim encara queden molts vestigis de les cabanes i punts d'observació orientats tots vers les profunditats de la vall del Noguera Pallaresa.
El camí de pujada pel barranc de Pilàs, tot i que ja està força desdibuixat en alguns trams, és una demostració que era la via d'avituallament del front, ja que s'intueix que era força ampla i amb amplies i llargues llaçades, i a cada replà hi ha restes d'alguna cabana; les més destacades encara son la de l'indret de la Cabaneta (un indret de gran bellesa) i la de l'estany Petit de les Estanyeres.
És un cim d'una certa alçada i isolat amb pendent pronunciats pels dos costats i per tant gaudeix d'una panoràmica excepcional.
El pantà de la Torrassa, els pobles d'Isil i Alós, també es veu el de Cerbi, i de cims és difícil enumerar-los tots, impressionant el Mont-roig davant mateix, el Ventolau, la Coma del Forn, la Pica d'Estats, el Monteixo, el Salòria, Mont-valier, Mauberme, tot el massís de la Maladeta i la seva glacera, Besiberris, punta Alta, Gran Tuc de Marimanya, pic de Quenca, tuc de Bonabé, Montardo, Peguera, Mainera, etc....
L'excursió no presenta cap dificultat, tret del fort pendent, la gràfica de l'excursió dona una idea del desnivell pujat, però en arribar a la zona de la Cabaneta i de les Estanyeres el pendent disminueix.
A l'entrada de Cerbi hi ha la zona d'aparcament i només entrar al poble trobem l'església, hem de seguir el carrer costerut que passa pel costat de l'església i que ens porta a una pista que hem de seguir a l'esquerra (a la dreta ens portaria a la vall de Nyiri i de la Gola).
Uns metres més endavant hem d'abandonar aquesta pista per seguir-ne una altre a la dreta. El principi queda una mica desdibuixat per un prat.
Seguim aquesta segona pista, que voreja unes grans pastures, i arribarem a un punt d'interés on he posat: "seguir recta", doncs feu això i no feu cas del track i del camí temptador que surt en diagonal per la dreta.
Una mica més endavant la pista creua el torrent, immediatament després a la dreta hi ha un gran prat que hem de creuar per a trobar un camí a l'altre costat.
Aquest camí ens acosta al barranc de Pilàs, que tornem a creuar i ara definitivament entrem en aquest barranc.
Una llarga paret de pedres ens indica el camí fins que s'acaben les prades i el camí torna a creuar el torrent.
Ara ja més desdibuixat el camí s'enfila pel marge dret del torrent (en el sentit del curs de l'aigua).
Encara que desdibuixat el track segueix el traçat d'aquest camí que va fent amplies llaçades i guanyant ràpidament alçada.
En un petit replà, situat a 1900 metres hi ha les restes d'una antiga cleda. Al fons un llunyà salt d'aigua ens indica la posició aproximada dels estanyols de les Estanyeres.
Seguim pujant, amb el camí mig amagat pels matolls i que ens porta a creuar novament el torrent.
Ara pel marge esquerra ens apropem al salt d'aigua que fa molta estona que veiem.
Just abans d'arribar-hi tornem a creuar el torrent i el camí s'aparta una mica de la torrentera per arribar a un petit collet.
A l'altre banda del collet hi ha l'indret de la Cabaneta, (per on passarem a la tornada), però just abans del collet veurem un corriol, ben marcat, que planeja una mica per apropar-se novament a la torrentera, per sobe ja del salt d'aigua.
Ara ja amb pujades molt més suaus entrem al circ que tanca la vall. Arribem a una unió de torrents. El de la dreta ens portaria a l'estanyol més gran i el de l'esquerra al més petit. El track opta per aquesta segona opció, però les dues son vàlides.
L'estanyol petit de les Estanyeres està situat en un terreny molt obert i molt bonic. Unes restes de cabana i murs de pedres ens indiquen la seva anterior utilitat.
Seguirem pujant seguint el torrent: Uns metres més amunt ja tindrem la visió dels dos estanyols.
Tenim el pic de Pilàs davant nostre, una mica a l'esquerra. Anirem guanyant alçada fent un semi-cercle per tal d'arribar al llom de la carena a la dreta del cim.
L'espectacle que s'obre als nostres ulls en arribar a la carena és indescriptible. Només dir que tenim el poble d'Alós d'Isil 1400 metres als nostres peus i la impressionant mole del Mont-roig a la nostra esquena.
Seguirem el llom de la carena que ens deixa dalt del cim de Pilàs. Una única pedra vertical ens indica el cim del que no hem trobat ni una sola fita per a pujar-hi.
Però contrasta aquesta única fita cimera amb les nombroses restes de parets de pedra i cabanes i punts d'observació que queden. Un d'ells en molt bon estat de conservació malgrat els quasi 80 anys transcorreguts.
Gaudim àmpliament de la panoràmica de 360 graus que ens envolta i seguim la carena, amb constants restes de murs de pedres en direcció al pic de Sarredo. de 2416 metres.
A la cota 2500 aproximadament el track gira a l'esquerra i abandona la carena sense arribar a l'esmentat cim degut a un canvi de temps i als trons llunyans.
Sense cap dificultat, i travessant uns paratges molts bonics i solitaris com la bassa de Torneo arribem al fantàstic indret de la Cabaneta. Una gran cleda i les ruïnes també d'una cabana de grans dimensions voltats de prades ens indiquen que som al collet que hem assolit a la pujada. Travessem el collet i retrobem l'itinerari de pujada.
Desfarem ara l'itinerari de pujada i arribarem novament al poble de Cerbi. En el cas d'aquest track sota la pluja, els trons i els llamps.
de Cerbi al replà situat a 1900 metres: 2h 30mn
del replà al collet de la Cabaneta: 45mn
del collet a les Estanyeres: 30mn
de les Estanyeres al pic de Pilàs: 1h 05mn
del pic de Pilàs a la Cabaneta: 50mn
de la Cabaneta al replà a 1900 metres: 35mn
del replà a Cerbi: 55mn
També podeu seguir aquest itinerari i veure el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta Del poble de Cerbi al pic de Pilàs, 2656m. - Servi, Catalunya (España)- GPS track