dissabte, 8 d’abril del 2017

Del pla de Boavi als estanys de Romedo i volta per tots els pics del cercle de Romedo-Guiló; Cap de l'Estany, Colatx, Turguilla, Roig, Guiló, Cap de Guiló i Tres Comtes

Aquesta excursió planteja pujar a tots els pics del cercle de Romedo i de Guiló i és totalment recomanable per l'espectacularitat dels indrets i del paisatge del que gaudirem en un ambient totalment salvatge i solitari.
La ressenya correspon a una excursió dels dies 13,14 i 15 de juliol del 2015, però també podeu trobar-ne una, pràcticament calcada, realitzada el 20 d'agost del 1982 i publicada a la revista Muntanya nº 735, l'any 1984.
El primer cim serà el Cap de l'Estany de Certascan (aquest cim en mapes francesos és el pic de Colatx), després passarem pel pic de Colatx, el de Turguilla (punta Rabassere pels francesos), el Roig, el de Guiló, el Cap de Guiló i acabarem pujant al pic dels Tres Comtes.
Sortirem del pla de Baovi, que després del caciquil tancament de la pista als estanys, s'ha convertit en l'accés als estanys de Romedo seguint l'antic camí.
Ens hem de situar just al final del pla de Boavi on hi ha el pont de travessa el torrent per pujar a Broate o a Sallente.
Sense creuar el pont un desdibuixat corriol s'enfila per dins el bosc. El corriol és marcat i senyalitzat amb fites; arbres caiguts pel pes de la neu dificulta a estones el poder-lo seguir; però el corriol en tot moment existeix. Després d'una forta pujada inicial el corriol passa per sobre les parets del forat de la Mena, un profund engorjat per on discórrer el torrent de Romedo.
Poc després de deixar endarrere l'esmentat engorjat el camí travessa el torrent i aquí comença la part més bonica del recorregut als estanys.
El corriol hi és però és molt estret i cal posar atenció on posem els peus; però un seguit de salts d'aigua i gorgs ens faran les delícies de l'itinerari.
Abans d'arribar a l'estany travessarem el torrent de Salibarri i poc després veurem les restes del bonic salt de Romedo (abans de la construcció de la resclosa, era una cascada espectacular) i seguidament arribarem a l'estany de Romedo de Baix.
Indret on també arriba una pista que abans era de lliure circulació i ara has de pagar als taxis afins als amos de la muntanya. Lamentable espectacle que ha perjudicat el turisme en general de la vall, restant-li l'atractiu principal com era la visita als estanys de Certascan i Naorte i al muntanyisme en particular allargant entre dues i tres hores d'anada i unes dues mes de tornada qualsevol excursió als cims de la zona.
Una vegada situats a l'estany de Romedo de Baix es pot revoltar, principalment per l'esquerra, cal creuar la resclosa i anar fins a la boca del túnel de la conducció d'aigües. El camí surt just per sobre d'aquesta construcció. Per la dreta també es pot revoltar (és el que marca el track) però es degut a que vaig pernoctar en un racó de la dreta de l'estany.
De totes maneres arribarem al bonic estany de Romedo de Dalt amb un illot amb un pi característic al mig. Seguirem fins l'estany de Senó amb una gran illa al mig.
Aquests dos estanys també es poden revoltar pels dos costats.
Guanyarem alçada deixant apartat a la dreta l'estany de Colatx per tal d'anar-nos apropant al tuc del Cap de l'Estany.
Ultima pujada per grans blocs i grimpant una mica i davant nostre la panoràmica s'obra a l'estany de Certascan que tenim als nostres peus. Amb aquest cim hi ha una discrepància amb els mapes francesos ja que en diuen de Coulatx)
Baixarem del cim vers l'ampli port de Colatx i tornarem a guanyar alçada per tal d'assolir el pic de Colatx (punta Rabassère pels mapes francesos).
Nova baixada i nova remuntada fins el pic de Turguilla, nova i llarga baixada fins el port de Guiló i pujadeta i grimpadeta fins el pic Roig.
Davant nostre tenim l'esvelt i punxegut pic de Guiló. Sembla d'accés difícil però no ho és tant com sembla. Hem de guanyar alçada per tal de situar-nos al peu d'una bretxa que hi ha abans del cim. Assolir aquesta bretxa no té cap problema i una vegada allí veurem que pel vessant francès els guanyen els últims metres amb molta facilitat.
La davallada la farem uns metres per sota la cresta per tal d'arribar al port d'Aulus.
Revoltarem el cap de Guiló per tal de guanyar alçada per un llom molt evident, però els últims metres son de grimpada.
Només ens queda per pujar el pic dels Tres Comtes per tal de completar la volta al cercle.
Aquest cim és potser el que presenta una mica més de dificultat. Però hi ha una amagada canal que ens deixa dalt de la cresta sense cap problema. Després una crestajeda ens portarà fins el punt més alt. Podem baixar per on hem pujat, però hi ha un camí més curt ja que de davant mateix del cim surt una canal que ens permet baixar el primer esglaó del cim, després hi ha una segona canal a la dreta que ens deixarà ja als peus del cim. Veureu que el track primer fa un moviment per l'esquerra, però és que vaig errar la canal de baixada anat a l'esquerra i vaig tindre que remuntar fins l'inici de la canal correcta.
Després una llarga davallada passant per bonic racó de l'estanyet de Guiló (en realitat en son dos) fins arribar novament a l'estany de Romedo de Baix.
La panoràmica va des de la Maladeta a la pica d'Estats, però la característica principal és el rosari d'estanys pels que passarem o veurem: Romedo de Baix, de Dalt, Senó, Colatx, Guiló (en son varis), Certascan (amb el refugi), de la l'Hillete (amb el refugi) i de Réglisse amb la cabana de Turguilla una mica més avall.
Haig d'advertir que en gran part del recorregut no hi ha camins clars. Doncs als cims només hi ha senyalitzat amb fites la pujada més fàcil.
Trobarem sender en la baixada del Cap de l'Estany (no a la pujada), la pujada al Colatx i al Turguilla, rés al pic Roig, pràcticament res al pic de Guiló, una mica en el cap de Guiló i la pujada al Tres Comtes.
HORARIS.
del pic dels Tres Comtes a l'estany de Romedo de Baix: 1h 30mn
de l'estany al pla de Boavi: 1h 55mm
TOTAL: 12h
Degut a la llargada de l'itinerari vaig dividir-lo en tres etapes. Una per pujar, la segona per fer la volta i la tercera per baixar.
Adjunto un croquis de la pujada i baixada al pic dels Tres Comtes
També podeu seguir aquest itinerari i veure el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta Del pla de Boavi als estanys de Romedo i volta per tots els pics del cercle de Romedo-Guiló - Tabescán, Catalunya (España)- GPS track