dimecres, 12 d’abril del 2017

Curta i molt bonica excursió amb una gran panoràmica durant el llarg recorregut per la carena.
Els indrets més característics que visitarem son en primer lloc el Grauet, el cim de la Desenrocada (hi ha qui l'escriu amb "rr" Desenrrocada), la ferralla de l'avioneta, la caminada per la carena i finalment el forat de Llaberia.
El Grauet consisteix en el pas per una canal que supera el grau que ens permet assolir la carena. És un pas fàcil i equipat amb cadenes. Queda protegit per la vegetació i no hi ha en cap moment la sensació de verticalitat.
El cim de la Desenrocada és el punt més alt de la carena i situat en un angle de la mateixa i per tant amb una vista impressionant per tots costats.
Destaca la cúpula del radar meteorològic del Mirador de Llaberia, la Mola de Colldejou, tota la cinglera de la serra de Calàs, el Montsant, el Priorat amb el poble de Capçanes i el pont a sota els nostres peus, el Montalt, el poble de Llaberia arrapat a la muntanya i un nombre incomptable de muntanyes i serres.
La ferralla de l'avioneta, son les restes d'una avioneta que es va estavellar a ran del cingle el 12 de març del 1994 i en que hi varen morir el pilot i els dos ocupants.
La caminada pel cingle, és una mica incòmoda, però durant molta estona s'intueix un rastre de corriol que va gairebé sempre pel caire de la cinglera. Vista espectacular tota l'estona.
El Forat de Llaberia, està precisament al costat oposat, és a dir mira a Capçanes i és un curiós forat a peu de la cinglera.
Per a situar-nos a l'inici de l'itinerari hem d'anar fins el poble de Capçanes, just a l'entrada hi ha una rotonda de la que hem d'agafar la sortida situada més a l'esquerra (passeig de l'Estació), al final del carrer trobem un indicador a l'hotel Mascollet, hem de seguir una pista cimentada en direcció a aquest hotel.
Just a l'indret on un nou cartell ens indica que entrem a la zona privada de l'hotel. a l'esquerra arrenca una ampla pista en perfecte estat que guanya alçada en fortes llaçades fins arribar a una nova cruïlla i un cartell indicador.
Hi ha força espai per a deixar-hi el vehicle.
Seguirem la pista de l'esquerra, que a estones està cimentada. És una bonica caminada entre vinyes que ens porta fins a la Caseta de la Vall.
Aquí s'acaba la pista i hem de travessar les vinyes per un camí que ens porta a l'altre costat dels camps.
Nou cartell indicador. Hem de seguir el camí que s'enfila per dins del bosc. Forta pujada inicial, per començar desprès una caminada més planera. Arribem a un petit collet on comença una llarga davallada de més de 200 metres que ens porta davant de la Font de la Mina de Ricorb. Que consisteix en una mena de cova. Seguim baixant uns metres més fins arribar a una cruïlla de camins.
Girem a la dreta i seguim el camí, però hem d'estar atents al track, doncs segueix baixant i nosaltres hem de seguir un nou camí a la dreta, amb marques blaves que comença a guanyar alçada d'una manera continuada en direcció a la base de la cinglera.
Abans d'arribar-hi el camí s'endinsa per dins d'un bosc on la traça queda una mica desdibuixada i hem d'estar atents a les marques de pintura blava que hi ha principalment als troncs dels arbres.
D'aquesta manera arribem al peu del cingle i començament del Grauet.
És un pas equipat amb cadenes que ajuden a superar-lo. Hi ha varis trams amb cadenes; potser el més espectacular és el segon, com superem una mena de tub molt bonic amb la cadena a la nostra esquerra.
A la sortida del tub hi ha una curta flanquejada a la dreta, per tornar a l'esquerra i acabar sortint de la canal en arribar a dalt de la carena.
Ara comença la pujada a la Desenrocada. Només començar hi ha un corriol a la dreta que seguirem.
Sortim del bosc i quedem en una torturada pujada entre roca i matolls; el corriol a vegades hi és i altres no; però el terreny és molt obert i no presenta cap complicació. El track traça un itinerari bastant lògic per pujar.
Sortim al caire del cingle. El panorama ja és impressionant. Seguim uns metres a la dreta per arribar al punt més alt.
Gaudim de la panoràmica des de la Desenrocada.
Ara comença la travessia per la carena. No és una caminada plàcida, doncs hi ha pedra i matolls i restes de troncs morts d'un antic incendi. Per més calor que faci és recomanable no portar pantalons curts.
Pocs metres desprès d'abandonar el cim ens trobem amb les restes de l'avioneta que s'hi va estavellar el 12 de març del 1994.
Contemplem les restes i tenim un record per les tres víctimes d'aquest accident i seguim la nostra ruta.
Encara que no ho sembli hi ha un corriol, a vegades esborrat, que ressegueix la cinglera. Durant la major part del recorregut aquest corriol va pel caire estricte de la carena. A vegades inclús sembla que vulgui estimbar-se per la cinglera. Poques estones s'aparta una mica. Si veiem que comencem a tindre dificultats amb els matolls, tornem al caire del cingle i segur que tornarem la trobar la traça del corriol.
D'aquesta manera arribem al portell de la Punta.
Aquí hem de girar a la dreta, però si seguim uns metres més el corriol arribem a un promontori on hi ha un pessebre metàl·lic amb la data del 1975.
Tornem al portell i ens enfonsem per la canal que baixa. Aquí no hi ha cal problema per baixar la cinglera. En arribar-hi al peu veiem a l'esquerra el Forat de Llaberia. Ens hi apropem.
El Forat de Llaberia és una curiosa balma amb dues obertures.
Visitat l'esmentat Forat, seguim el camí que davalla de valent. En una clariana veiem una tartera; hi ha un corriol que la travessa, però el corriol principal la sorteja per l'esquerra, per dins del bosc, i la tartera ni la trepitgem.
Seguim en forta baixada, després el camí planeja una estona. Indret amb molt bona vista, on podem contemplar el portell de la Punta que hem deixat fa una estona i la tartera que hem esquivat.
Una nova baixada ens deixa exactament al costat del cotxe.
de la cruïlla inicial a la Caseta de la Vall: 20mn
de la Caseta a la Font de la Mina de Ricorb: 20mn
de la Font al final del Grauet: 35mn
del final del Grauet a la Desenrocada: 15mn
de la Desenrocada a l'avioneta: 20mn
de l'avioneta a portell de la Punta: 30mn
del portell al Forat de Llaberia: 05mn
del Forat de Llaberia a l'inici: 20mn
També podeu seguir aquest itinerari i veure el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta Capçanes, el Grauet, La Desenrocada, 762m, avioneta estavellada i Forat de Llaberia - Llaberia, Catalunya (España)- GPS track