divendres, 7 d’abril del 2017

Bordes de Noarre, piquet de Guerossos, 2583m, pic de Guerossos, 2736m, agulla de Guerossos, 2681m i pic de Certascan, 2853m.

Excursió totalment recomanable, visitarem racons de gran bellesa i gaudirem de panoràmiques excepcionals de gran part del Pirineu i dels estanys de la regió, con els Blaus i Blanc de Guerossos i sobre l'estany de Certascan.
Tant el pic com l'agulla de Guerossos son un mirador privilegiat sobre l'estany de Certascan doncs es domina de punta a punta.
El pic de Certascan té una panoràmica limitada sobre l'estany del seu nom, doncs nomes es veu el seu extrem nord, però si des del cim caminem uns metres en direcció a la punta N s'ens obrirà als nostres peus el fantàstic estany Blanc al ig del cercle format pels pics de Flamisella, de la Collada de l'Estany Blanc, del Montabona i del propi Certascan. D'aquest estany destaca que té forma de cor.
Des del piquet de Guerossos gaudirem d'una vista molt bonica dels estanys Blaus de Guerossos.
Si fem aquesta excursió a començament de temporada la neu afegirà un al·licient especial a tots aquests estanys.
Aquesta excursió és relativament sencilla si exceptuem la zona de l'agulla de Guerossos. El descens del pic de Guerossos a la bretxa que el separa de l'agulla és fàcil; la sortida de la bretxa i la pujada a l'esmentada agulla és una grimpada relativament fàcil; el problema està en el descens de l'agulla al coll de Certascan, la baixada directa no es pot fer perquè pràcticament hi cau verticalment, s'ha de desgrimpar pel vessant de Guerossos, però també és una desgrimpada delicada. La millor opció es retornar a la bretxa anterior i baixar per la tartera (amb neu o sense) que hi mena. Una vegada al peu de la tartera s'ha de revoltar l'agulla per la seva base i sortir al coll de Certascan.
Son molts metres de desnivell; si es vol fer en dues jornades, l'indret de l'estany Inferior de Guerossos és una bona opció per a partir l'excursió.
Si es fa aquesta excursió a començaments de temporada (final de primavera o començament d'estiu) és aconsellable portar els grampons i/o el piolet, pot semblar exagerat però segur que trepitjarem neu i depèn de les condicions atmosfèriques pot estar dura o molt dura i hi ha pales de certa inclinació, les condicions de la neu també converteixen els horaris en orientatius, doncs poden variar considerablement.
De tota manera aquesta excursió també està pensada per a trepitjar-ne poca de neu, doncs a partir dels estanys Blaus anirem tota l'estona pel llom de la carena, només en trobarem en el descens de l'agulla de Guerossos (si baixem per la canal que mena a la bretxa), pujant al pic de Certascan i tota la baixada del coll de Certascan fins els estanys Blaus.

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI:
En primer lloc cal dir que la pista a la pleta Palomera en aquests moments (juny del 2014) està en perfecte estat, inclús els revolts més malmesos anteriorment ara estan cimentats.
Així doncs l'itinerari comença al revolt on es deixa el vehicle i en pocs minuts arribem a les bordes de Noarre; les creuarem i seguirem el camí GR-11 que després d'una suau caminada per dins d'un bosc de bedolls començarà a enfilar-se de valent fins a creuar el torrent de Flamisella (bonic salt d'aigua) i tot seguit arribarem a la pleta de Guerossos, on trobem un pal indicador i les ruïnes d'una cabana.
Baixarem uns metres fins el pla i allí retrobarem el camí que sense cap sentit aparent, s'enfila (cal seguir el track i les poques fites) fins la sortida d'aigues de l'estany inferior de Guerossos (si estem en ple desglaç potser no el podrem travessar, no és problema doncs l'estany és petit i es pot revoltar sense cap problema).
Seguirem el camí que ara s'enfila vers els estanys Blaus. En arribar-hi abandonarem el GR i ens enfilarem directament per la carena, sense camí, fins arribar fàcilment al piquet de Guerossos; seguirem el llom de la carena que ens deixarà dalt del pic de Guerossos.
Girarem a l'esquerra i baixarem fins una marcada bretxa.
Sortirem de la bretxa pel vessant de Guerossos i en fàcil grimpada arribarem a l'agulla de Guerossos.
Seguint el track baixarem desgrimpant fins a pocs metres del coll de Certascan, però si no volem complicar-nos la vida, podem tornar a la bretxa i des d'allí baixar per la tartera o la congesta pel vessant de Guerossos fins el peu de l'agulla, la revoltarem sense cap problema dins el coll de Certascan.
Coll molt ampli i indret molt bonic.
Des del coll seguirem qualsevol dels varis camins que s'enfilen fins el cim.
Tal com ja he comentat, una vegada dalt del cim és recomenable seguir uns vint metres més, doncs llavors veurem als nostres peus el bonic estany Blanc de Guerossos.
Tornarem al coll de Certascan i allí seguirem el GR que hem abandonat als estanys Blaus i el seguirem fins aquest indret i a partir d'aquí seguirem l'itinerari de pujada.

PANORÀMICA:
ESTANYS: inferior de Guerossos, Blaus, Blanc de Guerossos, Certascan i Mariola.

CIMS: Maladeta, Besiberris, Subenulls, Peguera, Montsent de Pallars, Campirme, Coma del Forn, Ventolau, Gallina, Mont-roig, Mariola, Flamisella, Lleia, Collada de l'Estany Blanc, Montabona, punta N del Certascan, Senó, Cap de l'Estany de Certasca, Colatx, Turguilla, Guiló, Cap de Guiló, Tres Comptes, Salibarri, Broate, Guins de l'Ase, Sotllo, pica d'Estats, Estanys, Baborte, Coma-pedrosa, Gerri, Norís, Monteixo...Mauberme, Mont-valier... extraordinari!!!

Del cotxe a les bordes de Noarre: 10mn
de l'estany a la pleta de Guerossos: 20mn
de la pleta al cotxe: 1h
TOTAL: 7 h 17 mn.
Wikiloc - ruta Bordes de Noarre - pics de Guerossos, 2736m i Certascan, 2853m. - Tabescán, Catalunya (España)- GPS track