dilluns, 17 d’abril del 2017

Aigües Tortes, pic de Bergús, 2791m i Gran Tuc de Crabes, 2844m.

Excursió per la vall d'Aigües Tortes, aquest fet ja és garantia de bellesa si hi afegim els cims de la part fronterera com els pics de Crabes i Bergús, amb les valls d'Espot i Aran la visió dels estanys de la pròpia vall d'Aigües Tortes (estanys Llong, Redó i Bergús), els de la vall d'Espot (Sant Maurici, Amitges, Ratera) i Aran (el gran cercle lacustre de Colomers) fan d'aquesta excursió una caminada del tot recomanable.
Fins l'estany de Bergús no hi ha cap mena de dificultat ja que seguirem el camí-pista al portarró d'Espot fins gairebé el mateix Portarró,
Una mica abans en un revolt del camí surt un corriol transversal que ens porta a l'estany de Bergús. És un corriol poc marcat, però evident i amb fites, bàsicament planeja, però també té petites pujades i baixades.
Una vegada al bonic estany de Bergús el track puja per la dreta i baixa per l'esquerra de l'estany.
El camí més curt i fàcil és el de l'esquerra (el de baixada), que en part també és comú al de pujada al Gran Tuc de Colomers però no passareu pels estanys superiors de Bergús, un indret recondit i molt bonic.
Una vegada a l'estany de Bergús girarem a la dreta i ens enfilarem per unes terrasses herboses (si volem flanquejar l'estany ens trobarem en una zona de grans blocs) mentre que si hem guanyat alçada en gran part ens l'estalviarem.
D'aquesta manera entrarem en la zona dels estanys Superiors de Bergús.
Ara hem d'assolir la carena; hi ha varies maneres, degut a la gran quantitat de neu el track guanya alçada per la dreta i després descriu una flanquejada a l'esquerra i d'aquesta manera estalvia les pales de neu més verticals.
Una vegada dalt la carena la visió s'obre a la vall d'Espot amb els estanys de Sant Maurici, Ratera i Amitges.
Seguim la fàcil carena, en algun indret haurem de posar les mans, però sense cp dificultat fins arribar al gran altiplà del coll de Bergús, amb un bonic estanyol estacional.
Girem a la dreta i en pocs metres arribem al Gran Tuc de Crabes, afagim a la panoràmica els estanys de la vall de Colomers (l'estany Obago).
Anar fins el pic de Bergús és una passejada per l'altiplà del coll de Bergús i en arribar-hi la vall de Colomers se'ns mostra en tota la seva amplitud.
Parlar de la panoràmica ompliria moltes ratlles: Pica d'Estats, Certascan, Mont-roig, Mont-valier, Moauberme, Montardo, Perdiguero, tot el massís de la Maladeta fins el pic Russell, una mica els Besiberris, Punta Alta, Gran Tuc de Colomers, Pessó, Mussoles, Neriolo, Subenuix, Peguera, Encantats, Bassiero, Amitges ,,, i els que em deixo!!!
Tornem fins pràcticament l'alçada de l'estanyol estacional i ja veurem a la dreta uns lloms herbosos que ens permeten baixar; al començament hi ha alguna fita i una mica de rastre de camí, que es va perden sota les congestes, però l'itinerari és molt evident i segons les congestes podem baixar més directament a l'estany de Bergús o flanquejar una mica per anar a trobar el camí que puja al Gran Tuc de Colomers per acabar també a l'estany de Bergús on retrobem l'itinerari de pujada.
d'Aigües tortes al refugi de l'estany Llong: 45mn
de la carena al Gran Tuc de Crabes: 20mn
del tuc de Crabes al de Bergús: 35mn
del tuc de Bergús a l'estany de Bergús: 45mn
(les pales de neu varen facilitar molt la baixada)
de l'estany de Bergús a la cruïlla amb la pista: 35mn
de la cruïlla a Aigües Tortes: 1h 35mn
Wikiloc - ruta Aigües Tortes, pic de Bergús i Gran Tuc de Crabes - Pla de l'Ermita, Catalunya (España)- GPS track