dimarts, 21 de març del 2017

Vallter, pics de la Dona, Xemeneies i Bastiments

Típica ruta circular amb el punt de sortida i arribada a l'estació d'esquí de Vallter. Es pot fer en els dos sentits. Aquesta en concret puja primer a la portella de Mantet i torna pel coll de la Marrana.
Sense no presenta cap dificultat i el camí és marcat en tot el recorregut, però amb neu cal posar més atenció a la pujada final al Bastiments ja que el pendent és una mica més fort i bàsicament a la sortida del coll de la Marrana, ja que els primers metres son força inclinats.
Poca descripció es pot fer aquesta excursió ja que és qüestió d'anar seguint el camí.
Sortirem del darrera mateix de l'última construcció de l'estació d'esquí (costat contrari a les pistes) allà ja veurem el camí que s'enfila fins la propera portella de Mantet.
Una vegada a la portella el camí segueix a l'esquerra i s'enfila pels successius lloms que ens condueixen al gran altiplà que conforma el pic de la Dona.
Després de contemplar el vast panorama seguirem l'amplia carena en direcció al pic de Bastiments.
La carena s'estreny per assolir el puig de Xemeneies o d'Ombriaga. Després torna a eixamplar-se i baixa fins el coll de la Geganta. Important cruïlla de camins, ja que podem baixar a Vallter o flanquejar per tal de pujar al pic de Bassibers.
Nosaltres seguim l'ampli llom de la carena que comença a enfilar-se. El camí és sempre ben marcat.
Arribem primer a la creu del Bastiments, però el punt més alt i el vèrtex geodèsic estan una mica més enrrere. ens hi apropem i encara hi ha una tercera i última cota (d'on surt la carena al pic de Bassibers).
Després de contemplar tota l'extensa panoràmica, amb tota la vall de Coma de Vaca als nostres peus tancada pel pic de Balandrau, baixem al coll de la Marrana. Si hi ha neu i és al migdia, la neu de l'amplia pala segurament estarà tova. Serà millor baixar amb raquetes.
Amb neu la sortida del coll de la Marrana és força dreta, però si no ens volem exposar, només cal que seguim uns metres en direcció al Gra de Fajol i allí veurem una baixada del coll molt més fàcil.
Després, una vegada al peu del coll, ens haurem de desviar del camí al refugi d'Ull de Ter per tal d'anar en diagonal a l'esquerra fins arribar a les ruïnes de l'antic refugi. Poc després trobarem les pistes d'esquí que seguirem paral·lelament fins arribar a l'aparcament.
de Vallter a la portella de Mantet: 30mn
de la portella al pic de la Dona: 50mn
del pic de la Dona al puig de Xemeneies o Ombriaga: 15mn
del puig de Xemeneies al coll de la Geganta: 05mn
del coll de la Geganta al pic de Bastiments: 55mn
del Bastiments al coll de la Marrana: 25mn
del coll de la Marrana a Vallter: 40mn
TOTAL: 3h 40mn.
També podeu seguir aquest itinerari i veure el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta Vallter, pics de la Dona, Xemeneies i Bastiments - Setcases, Catalunya (España)- GPS track