dimecres, 15 de març del 2017

Vallter-pics de Coma Mitjana 2732m, Infern 2860m i Freser 2723m.

Singular i poc freqüent itinerari per la vall d'Ull de Ter. Si ja heu fet tota mena de variants pels cims de la zona, aquesta és una nova proposta car el cim de Coma Mitjana queda a dins del vessant Nord i una mica separat ja de la carena fronterera, i l'alçada del Bastimets i del pic de l'Infern li resten molt de protagonisme, tant és així que només hi ha un difús corriol i cap de mena de fita en la pujada a aquest cim.
L'excursió queda complementada amb l'ascensió al pic de l'Infern pel vessant nord, seguint la carena.
Cal remarcar que els cims de Coma Mitjana en realitat en son dos, el que assolirem, més proper al pic de l'Infern i un de més al Nord i una mica més baix, el primer podria ser el pic Alt de Coma Mitjana i el segon el pic Baix.
També gaudirem d'una panoràmica dels pics de Bastiments i de l'Infern poc coneguda, principalment del Bastiments, doncs vist des d'aquest angle resulta que és un punxegut con.
L'excursió no presenta dificultats apreciables, però hi ha sectors una mica durs, com la flanquejada del coll de la Marrana a la collada de les Comes del Mal Infern, el descens d'aquest coll pel vessant N i la mica de dificultats que ens presenta el pic del Freser, però en cap moment rés d'important.
Començarem a Vallter i seguirem el camí del coll de la Marrana, allí abandonarem el camí GR pel tal de començar una flanquejada amb lleugera tendència ascendent, ens trobarem sectors herbats, tartera i llicorella desfeta, tot plegat fins la collada de les Comes del Mal Infern.
Allí baixarem pel vessant oposat seguin les traces d'un corriol fins un petit replà on hi ha les restes d'un bivac; deixarem el corriol i ens encararem amb un collet que hi ha al peu de l'aresta del pic de l'Infern, en aquest sector també haurem de travessar una tartera.
Una vegada en l'esmentat collet girarem a la dreta i seguirem la carena, a estones una mica trencada, fins el pic Alt de Coma Mitjana.
Tornarem al collet anterior, i seguint un corriol i fites arribarem directament al pic de l'Infern.
A partir d'aquí ja entrem en els trajectes clàssics de la zona, seguirem el camí fins el pic del Freser o de Vetes Blanques i baixarem en direcció a la collada de les Comes del Mal Infern, però abans d'arribar-hi hi ha un altre collet, del que en mig de la tartera baixa com una llengua de terreny herbat que ens anirà molt bé per a baixar de la carena al fons de la vall per anar a trobar novament el GR que ens conduirà al coll de la Marrana i al punt d'inici de l'itinerari.

de Vallter al coll de la Marrana: 55mn
del pic de l'Infern al pic del Fresser: 15mn
del pic del Freser al coll de la Marrana: 1h
del coll de la Marrana a Vallter: 40mn
També podeu seguir aquest itinerari i veure el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta Vallter pics de Coma Mitjana, 2732m Infern, 2860m i Freser, 2723m. - Setcases, Catalunya (España)- GPS track