divendres, 17 de març del 2017

El pic de l'Estanyó amb els seus 2915 metres és una de les màximes alçades d'Andorra.
Aquesta excursió ens permet assolir-lo des de la vall de Riu, podent fer nit al refugi de la Cabana de la Vall de Riu, situat a 2160 metres en un paratge molt bonic.
Després del refugi passarem per quatres estanys, el més gran és el de la Vall de Riu (amb una resclosa gairebé invisible) i també allargarem l'excursió pujant als propers pics de la Cabaneta i de les Fonts.
La pujada a aquest darrer ens permet baixar directament al primer dels estanys.
Per a situar-nos al principi de l'excursió hem de seguir la carretera de Canillo a Ordino i en un dels revolts surt una curta pista d'uns 300 metres que ens deixa a les bordes d'Armiana. Podem deixar el vehicle just al començament de la pista (hi ha un rètol en aquest indret) o al final.
En aquest indret hi ha una font (la font de l'Escolà), un com (el com d'Armiana) i un banc que permet gaudir d'una gran panoràmica.
El camí molt ben marcat ens porta a una palanca sobre el torrent (indret on hi ha una taula), poc després hi ha una cruïlla on el camí segueix a la dreta.
Està perfectament indicat. Però en el track d'anada la ruta segueix recta fins la reconstruïda borda del Reget, amb l'esperança que un corriol portés novament al camí principal. Corriol que no existeix i el track puja directament sense camí a trobar-lo.
No cal fer experiències estranyes i seguir el camí que mena al refugi, senyalitzat en tot moment amb pintura groga.
A aquest refugi també si pot anar des dels Plans de Ransol amb un horari molt semblant.
Sortirem del darrera del refugi seguint el camí que ens porta als estanys de Riu, primer a dos petits estanys i desprès i una mica elevats sortirem pràcticament a la cua de l'estany de la Vall de Riu.
Farem una flanquejada per la coma que s'obre i passarem per l'estanyet Superior, des d'on emprendrem la pujada al coll que es veu al fons de la coma.
Una vegada arribats al coll la vista s'obre al vessant N. Girarem a l'esquerra per assolir el pic de l'Estanyó, tornarem al coll i seguirem recta fins el pic de la Cabaneta. Des d'aquest cim ens dirigirem fins el bony del pic de les Fonts de Riu; fet que ens permet baixar directament per una coma que mena al primer dels estanyols, on retrobem el camí de pujada.
Aquesta excursió és molt fàcil, però segons l'època de l'any caldrà portar el material necessari; particularment en la pujada al coll i a la punxa final del cim de l'Estanyó si hi ha neu seran necessaris els grampons o les raquetes.
Deixo pel final l'extensa panoràmica dels pics de l'Estanyó i la Cabaneta que inclou la pica d'Estats, Montcalm, pica Roja, Coma-pedrosa, Medacorba, Font Blanca, massís de la Maladeta (molt difuminat), Thoumasset, Tristaina, Sarrera, Mil Menut, Coma de Varilles, Enrodat, Casamanya, Escobes, Noé, Rulhe, Cabaneta, Carlit, Sàloria .....la vall de Sorteny, la de Ransol, la de Riu (es veu el refugi).
de les bordes d'Armiana al refugi: 1h 15mn
del pic de les Fonts al primer estany: 20mn
del primer estany al refugi: 35mn
del refugi a les bordes d'Armiana: 50mn
NOTA: Aquests temps poden variar segons la quantitat i qualitat de la neu.
També podeu seguir aquest itinerari i veure el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta Pics de l'Estanyó i la Cabaneta des de la cabana de la Vall de Riu (Canillo, Andorra) - El Vilar, Canillo (Andorra)- GPS track