dilluns, 13 de març del 2017

Bonica excursió de mitja jornada que ens portarà a recórrer aquesta bonica zona del Pirineu. Qualsevol època és bona per a fer-la, però en el cas de la d'avui, feta a la primavera destaca per la verdor exuberant que ens envolta per tots costats i neu que encara queda a las parts més altes.
L'inici de l'excursió és a la collada Fonda en la pista que uneix Setcases amb Espinavell.
Seguirem tota l'estona el camí ben marcat que segueix el llom de la muntanya, pintura de GR, que deixarem quan aquest gira a l'esquerra per anar al coll de Pal.
Nosaltres seguirem llom amunt fins el mateix cim del Costabona.
Sortirem del cim i baixarem a tocar el coll de Pal i seguirem un ben marcat i evident camí que va a buscar les fonts del riu Tec.
Travessarem l'incipient riu Tec i ens enfilarem en diagonal passant per sota de les grans congestes i cornises de neu que hi ha sota el coll de la Mort de l'Escolà.
Ens trobarem amb "l'orgue del vent", un monument en memòria de tres excursionistes morts de fred el 26 de novembre del 1978.
Situats sota la vertical del cim de la Mort de l'Escolà hi pujarem directament tot seguint un llom.
Per arribar al cim el terreny és una mica trencat, però sense cap mena de dificultat.
Baixarem pocs metres en direcció al coll de la Mort de l'escolà i seguirem el carenar fins el roc Colom.
Sortirem del cim tot seguint un marcat corriol que ens porta al coll de Pal.
Retrobem les marques del GR que seguirem fins enllaçar amb l'itinerari de pujada.

de la collada Fonda al pic de Costabona: 1h 15mn
del pic de Costabona a les fonts del Tec: 25mn
de les fonts a les Roques de la Mort de l'Escolà: 35mn
de les Roques al coll de la Mort de l'Escolà: 10mn
del coll al roc Colom: 15mn
del Roc Colom a la collada Fonda: 1h 15mn
(Per baixar del coll de Pal vaig tindre que fer dues aturades per posar i treure el grampons ja que hi havia una congesta que ho feia recomanable).
També podeu seguir aquest itinerari i veure el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta Collada Fonda (Setcases-Espinavell), Costabona, 2464m, Mort de l'Escolà, 2463m i Roc Colom, 2506m - Setcases, Catalunya (España)- GPS track