divendres, 10 de març del 2017

Coll de Bracons-puig de les Àligues i Curull-Sant Nazari i bosc de la Grevolosa

Aquesta bonica i fàcil excursió és una alternativa molt interessant a la típica pujada al Puigsacalm des del coll de Bracons.
Des d'aquest coll bàsicament tenim dues opcions; o be sortir del coll per un costat i pujar al Puigsacalm o sortir-ne per l'altre i anar a la fageda de la Grevolosa i a l'ermita de Sant Nazari.
Prescindir del Puigsacalm i anar als no menys interessants puig de l'Àliga o de les Àligues i al puig Curull permet també anar a l'ermita de Sant Nazari i al fantàstic indret del bosc de la Grevolosa fent una ruta circular altament recomanable a la tardor.
L'excursió és fàcil, tot i que als dos cims s'ha de posar les mans, però son dos trams molt curts i sense cap mena de complicació, però la vista que gaudirem, principalment des del puig de les Àligues és extraordinària: Montserrat, La Mola, Montseny, Rasos de Peguera, Cogulló d'Estela, Pedraforca, Cadí, Puigmal, Canigó, Bellmunt, Cabrera .....
L'indret de la restaurada ermita de Sant Nazari és un racó que dona una sensació de gran tranquil·litat i el proper bosc de la Grevolosa amb aquells faigs altíssims situats en una petita "olla" que fa la muntanya és com si et trobessis en un espai tancat, com dins d'una catedral de sostre molt alt, et sents empetitit, insignificant davant el treball que la natura ha recreat durant decennis o fins i tot segles; és un indret de gran bellesa que s'ha de visitar, ja que les fotografies no reflecteixen prou be el que veuen els ulls.
L'itinerari comença al coll de Bracons i segueix el camí del Puigsacalm fins quatre passes abans d'arribar a la collada de Sant Bartomeu, allí hi ha un cartell que assenyala el camí al coll de Joan.
L'hem de seguir, és molt bonic, estret i una catifa de fulles a vegades arriba a esborrar-lo. Abans d'arribar al coll de Joan passarem pels colls de Gallina i de la Foradada.
Seguidament arribarem a una cruïlla de camins. Aquesta intersecció de camins serà d'anada i tornada.
A l'anada girarem a la dreta fins arribar a una nova cruïlla d'anada i tornada, ja que a la dreta anirem al puig de les Àligues i recta al puig Curull.
En aquest sector la fageda també és impressionant; seguirem el corriol que mena al puig de les Àligues, que segueix el llom de la carena fins que es veuen les roques que formen el cim. Just abans d'arribar-hi hi ha un petit sector de 4 o 5 metres on has d'ajudar-te amb les mans.
Al cim hi ha cartell, llibre registre, senyera i una vista fantàstica.
Tornarem a la cruïlla esmentada i seguirem recta fins el proper puig Curull.
Hem de posar atenció doncs el corriol que puja al cim surt a la dreta del camí que anem seguint i al començament és molt desdibuixat. Per a pujar al cim també ens haurem d'ajudar una mica amb les mans, però el camí fa una corba per pujar-hi per darrera i així esquiva la part una mica més dreta. Nova senyera i nova gran panoràmica, però en aquest cas una mica tapada al N per la vegetació.
El Pedraforca i Bellmunt es veuen una mica més a prop. Destaca l'indret del mas de la Coma del Coll, un indret perdut en mig del bosc.
Refarem les nostres passes fins la cruïlla d'anada i tornada esmentada anteriorment i seguirem el camí de la dreta, arribarem a una nova cruïlla, i aquí girarem a l'esquerra per seguir un camí amb marques de pintura blava.
Anirem paral·lels al camí d'anada, però a una alçada inferior. D'aquesta manera arribarem a la font de la Baulella; una gran construcció, amb un safareig o dipòsit per mantenir l'aigua, però avui pràcticament seca.
Seguim el camí que acaba desembocant en una pista i seguint-la travessarem els antics camps de la Baulella fins arribar a la carretera del coll de Bracons; la seguirem uns cinquanta metres i prendre el camí que surt a l'esquerra de la carretera. Durant uns metres és una pista paral·lela a la carretera.
De mica en mica es van separant i la pista queda convertida en camí. Més endavant deixarem una camí a l'esquerra que ens portaria directament al coll de Bracons; nosaltres seguim a la dreta un corriol que va baixant fins arribar a l'ermita de Sant Nazari. Un parell de taules conviden a fer-hi una aturada, tot contemplant la bellesa de l'indret.
Abandonarem aquest bonic racó pel costat oposat al d'arribada tot seguint una pista. Molt aviat abandonarem la pista per seguir el camí que ens transporta al cor de la fageda de la Grevolosa, on ens donaran la benvinguda uns faigs altíssims i rectes com el pal major d'un veler, amb arrels que semblen els dits d'una ma.
Molt a contracor tard o d'hora haurem d'abandonar aquest indret. Ara el camí fa pujada i travessa una zona de tala d'arbres per arribar novament al coll de Bracons pel costat oposat al inicial.
del coll de Bracons a la collada de Sant Bartomeu: 25mn
del puig Curull a la font Baulella: 25mn
de la font Baulella a l'ermita de Sant Nazari: 50mn
de Sant Nazari al coll de Bracons, per la Grevolosa: 45mn
Wikiloc - ruta Coll de Bracons-puig de les Àligues i Curull-Sant Nazari i bosc de la Grevolosa - Joanetes, Catalunya (España)- GPS track