dissabte, 11 de febrer del 2017

Serra dels Tossals i Roc de les Monges

Roc de les Monges
Serra de Busa

Interessant excursió a cavall de les comarques del Berguedà i del Solsonès que ens porta a recorre la serra dels Tossals amb la pujada a alguns dels seus "tossals" com el serrat dels Moros, Runers, Tressera, Casòliba i Vilella amb menció especial per el roc de les Monges, encara que no està situat estrictament a la serra dels Tossals la seva proximitat amb aquesta permet assolir-lo en la mateixa excursió i fa augmentar una mica la mitjana de dificultat de la sortida, ja que fins llavors només hi havia com a indrets una mica "compromesos" la pujada pel dret al tossal de Casòliba i el mal pas de Runers.
La vista des dels Tossals queda en la majoria d'ells força disminuïda per la vegetació, com per exemple el de Tresserra que tot i que és un vèrtex geodèsic la vegetació se'l està menjant; però d'altres com el serrat dels Moros i sobretot el roc de les Monges tenen molt bona vista, aquest darrer ens ofereix una panoràmica immillorable de la serra de Busa.
També cal fer esment del santuari dels Tossals, actualment convertit en un cúmul de runa, però situat en un mirador privilegiat, perquè tot i que els Tossals tenen la panoràmica disminuïda no passa el mateix en gran part del recorregut principalment durant el trajecte entre el Santuari dels Tossals i el tossal de Vilella el camí passa per dalt de la carena i tot el pla de Tressera ens ofereix vistes als dos vessants i durant la tornada per la obaga el camí és molt bonic, amb indrets molt singulars on la llum pràcticament no hi penetra (just abans de començar la pujada de Matamatxos).
El camí és molt ben marcat durant pràcticament tota l'estona, amb diverses marques de pintura i pals indicadors menys des del collet del bosc de Casòliba fins a retrobar una antiga pista a la baixada del tossal de Vilella ja que al tossal de Casòliba i pujarem pel dret, fent una mica de grimpada, i desprès seguirem sense camí fins el proper tossal de Vilella i la següent baixada d'aquest.
Tampoc hi ha camí a la pujada final al roc de les Monges, potser en algun punt s'intueix un rastre de camí i un parell de fites i la resta intuïció i anar pujant.
L'itinerari comença al costat del túnel del coll de la Mina a la carretera de Berga a sant Llorenç de Morunys.
Es pot deixar el cotxe als dos costats del túnel. aquest itinerari comença a la boca NW doncs hi ha més zona d'aparcament, però a la boca SE també hi ha una petita zona per aparcar i el indicador del camí a la serra dels Tossals, mentre que a la boca NW no hi ha cartell i tenim dues opcions, una és creuar la carretera i seguir un corriol que passa per sobre la boca del túnel i que després es perd, però la pista es troba immediatament o be seguir uns metres l'itinerari de tornada per trobar un marcat corriol que ens porta igualment a la pista; sigui com sigui en 10 minuts en tots els casos arribarem al coll de Jouet i seguirem la pista cimentada.
Just en el moment que aquesta comença una baixada una mica pronunciada, la deixarem un moment per enfilar-nos al primer dels tossals, el Serrat dels Moros de 1403 metres, amb molt bona vista de la vall de Guixers i del Pedraforca. Tornarem a la pista i pocs metres després la deixarem novament per agafar una drecera molt ben marcada i senyalitzada que ens porta al Santuari dels Tossals. Indret amb molt bona vista, al costat de les ruïnes del recinte hi ha un petit campanar metàl·lic amb una campana i també hi ha una taula panoràmica.
Seguirem en camí que surt al costat de les ruïnes, al començament hi ha una barana de fusta; seguint-lo arribarem a un coll i després a la punta del cingle, (un indret amb una vista espectacular); aquí deixarem el camí per tal d'endinsar-nos pel bosc per
"assolir" en pocs minuts el tossal de Runers de 1500 metres. Molt poca vista (entre els arbres es deixa veure novament el Pedraforca..
tornarem al camí que hem deixat i que ens apropa al Mal Pas de Runers, justet mereix el nom de "Mal Pas", ja que es tracta un camí planer que passa molt a prop del cingle i que en un parell d'indrets baixa o puja un parell de metres per la pedra, tot molt ben marcat amb pintura. Antigament quan aquests camins els transitaven els "matxos" carregats aquests indrets segurament representaven un perill,però en l'actualitat només cal concentrar.se en el camí.
A continuació el camí travessa el pla de Tresserra, amb unes vistes remarcables dels rasos de Peguera (cogulló d'Estela, roc d'Oró i Torreta), serra d'Ensija, Pedraforca, Cadí, serra del Verd, port del Comte, Montserrat, Montseny, Sant Llorenç del Munt.
En un revolt de la pista, la tornarem a deixar per seguir un corriol a l'esquerra que ens porta al vèrtex geodèsic del tossal de Tresserra de 1525 metres. Molt poca vista, només al S sobre els camps de can Tresserra, Runers i el Capolat.
tornem a la pista que ens porta al collet del Bosc de Casòliba, indret amb un cartell indicador de camins.
Fent cas omís a tots els camins que ens indica el cartell, doncs no n´hi ha cap que digui: "pel dret al tossal de Casòliba". Davant nostre tenim una roca a la que pujarem pel dret, sense camí, buscant els espais sense vegetació i grimpant una mica arribarem al tossal de Casòliba de 1517 metres. Molta vegetació i poca vista, però ja es comença a veure la serra de Busa.
Baixarem del tossalt, i també sense camí pujarem al proper tossal de Vilella de 1526 metres, alçada màxima dels tossals, aquí la vista de la serra de Busa ja comença a ser remarcable.
Deixarem aquest tossal i també sense camí i fent un gir cap a l'esquerra seguint el llom de la carena arribarem a una pista que seguirem.
Ens trobarem amb una cruïlla amb un cartell indicador, girarem a la dreta i en pocs metres trobarem un nou indicador, som al coll del Roure.
Si seguim a l'esquerra pujarem al tossal de Cal Bertran , però de lluny ja l'hem vist també ple de vegetació i ens l'estalviarem. Així doncs del coll del Roure seguirem el bonic camí de la dreta fins desembocar en una pista, que seguirem en sentit ascendent fins un coll. L'esvelta i atractiva silueta del roc de les Monges ja és visible.
La pista comença a davallar i en pocs metres una fita ens assenyalada un camí a l'esquerra amb marques grogues que ens porta al coll del Bosc de Vilella.
Si ens havíem fet la il·lusió que el camí i les marques grogues ens conduiran al cim de les Monges, anàvem errats.
Arribats al coll, camí i marques davallen per l'altre costat i la pujada al roc de les Monges l'haurem d'improvisar.
Mirant-lo veiem que per l'esquerra té un llom que s'acosta molt al cim i que per la dreta té una franja boscosa on sembla intuir.-se una canal.
Aquest és l'itinerari que provarem. Sortirem del coll i ens obrirem camí entre els matolls tot buscant el millor pas, no per la dificultat del terreny, si no, el millor pas entre els matolls. Quan sortim a cel "obert" tot és més fàcil. Anem pujant pel llom abans esmentat sense cap dificultat. En un parell de punts hi ha una fita. Arribats a sota mateix de la vertical del cim, anem a la dreta a buscar la canal herbosa (també hi ha una fita) i efectivament aquesta canal, molt fàcil, ens deixa entre les dues cotes que té el cim. La de la dreta sembla un pam més alta. Hem arribat al roc de les Monges de 1415 metres.
La vista sobre la serra de Busa és única car queda al davant mateix. Port del Comte, Verd, Cadí, Pedraforca, Ensija, Peguera i el tossal de les Viudes (quins noms a la contrada: tossal de les Viudes i roc de les Monges i tots dos d'estètica semblant i formant part de la mateixa serralada!)
També diria, encara que no ho puc afirmar que inclús es veu una mica sant Pere de Graudescales.
Desfem el camí fins a retrobar novament la pista que hem deixat fa una estona.
La seguirem i les seves marques blaves i blanques per tal de tornar a l'inici de l'itinerari. Ara passarem per la obaga de la muntanya. El bosc és molt bonic i a estones molt espès i feréstec, en alguns punts inclús arriba a aclaparar.
Hi ha uns seguit de curtes pujades i baixades, menys en la pujada al coll de Matamatxos, que el seu nom ja ho diu tot! Una llarga marxa ascendent amb uns revolts finals ens deixem en aquest coll i la següent baixada també és força pronunciada.
Després el camí pràcticament planeja fins arribar al punt d'inici d'aquesta bonica excursió.
de la boca NW del túnel al coll del Jouet: 10mn
del tossal de Vilella al coll de Roure: 15mn
del coll de Roure al roc de les Monges: 45mn
del roc de les Monges a l'inici de l'itinerari: 1h 25mn
També podeu seguir aques itinerari i veure el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta Serra dels Tossals i Roc de les Monges - Capolat, Catalunya (España)- GPS track