divendres, 17 de febrer del 2017

Santuari de Corbera, Serrats de les Arades, Estelles i Hospital, Torreta, roc d'Oró i cogulló d'Estela

El Santuari de Corbera normalment és l'inici de l'excursió al cogulló d'Estela, al roc d'Oró i Torreta dels Enginyers, així com també inici o etapa de travessies.
Aquesta excursió ens porta des de l'extrem més oriental dels rasos de Peguera fins a l'extrem S i talaia destacada com és el cogulló d'Estela, tot passant pel coll d'Oreller, fem una petita desviació per anar a la punta del roc de l'Estany (ó roc Gros) passem per les prades de l'Estany i ens enfilem per anar a cercar els rasos de dalt la carena a tocar del Serrat de les Arades, seguirem entre prades i bosc a tocar del caire del cingle, passarem pels Serrats de les Estelles i de l'Hospital; seguidament baixarem a la bassa dels Rasets per a remuntar fins la Torreta dels Enginyers (punt culminant de l'excursió.
A la sortida de la Torreta hi ha l'únic tros una mica complicat, doncs la baixada és força dreta.
Més endavant una cadena ens ajuda a pujar al roc d'Oró (no fa falta, però serveix d'ajuda), dalt del roc hem de girar la vista a la dreta i veurem l'inici d'un cable que ens baixa a l'avenc d'Estela.
Tornats al camí seguirem fins el coll d'Estela i seguidament ens enfilarem al Cogulló (també una cadena ens ajuda a pujar-hi); tornarem al coll d'Estela i seguirem el camí que ens torna al Santuari de Corbera, tot passant per la font del Tagast i les ruïnes de Can Déu.
Aquesta podria ser la descripció simplificada de l'excursió, però cal afegir que és un recorregut molt bonic, i més en aquesta primavera tant humida. Als prats hi ha un pam d'herba i milers de flors!!
L'indret de l'estany, amb la masia reconstruïda, és un paratge molt bonic, amb unes prades molt extenses i amb l'estanyol que dona nom a l'indret. A mesura que anem pujant la perspectiva sobre aquest indret es va obrint i podem copsar-la millor.
En arribar a dalt de la carena l'espectacle continua: verdor, flors, vista,
Aquest plaer ja no ens abandonarà en tot el trajecte, ja que és un seguit de prats, bosc i petits i herbats colls.
Per a baixar de la Torreta dels Enginyers hi ha varis "camins", tots força drets, però només cal posar atenció i aviat haurem baixat la part més dreta.
La cadena que hi ha per a pujar al roc d'Oró no cal fer-la servir, ja que el trajecte és molt curt i amb molt poca pendent i voltat de bosc; si ha plogut pot ser útil per a prevenir alguna relliscada.
Costa una mica situar l'avenc d'Estela. Però si s'enfonsés quan estem dalt del roc, cauríem a dins, doncs està just a sota el cim.
Per anar-hi, just abans d'arribar al cim (ja hem passat fa estona la cadena) hem de girar a la dreta i veurem un antic cable en una roca. si ens girem inclús veiem la tocar la imatge que hi ha dalt del cim.
Baixem uns sis o set metres amb l'ajuda del cable i ens trobem davant de l'entrada d'aquest gran avenc de 15 metres de profunditat i 26 de recorregut.
Per a pujar al Cogulló d'Estela també hi ha un cable d'ajuda, aquest més útil que el del roc d'Oró, però tampoc és cap pas difícil i també és força curt, amb bons agafadors tant el cable com a les pedres.
La panoràmica en general i durant tota la travessia és molt extensa. Es veuen dos pantans, el de la Llosa del Cavall i el de Bassella.
A sobre del primer podem contemplar tota la serra de i cingles de Busa i el seu verd i extens altiplà, i a sobre del segon (del que veiem la branca que va vers Vilada) podem veure el punxegut cim del Salga Aguda.
Tenim en compte que aquests dos embassaments els tenim a 180 graus de distància la panoràmica entre ells ens permet veure des de Montserrat, el Montseny i la Mola de sant Llorenç del Munt, al Pirineu, així com la ciutat de Berga, el Santuari de Queralt, el Berguedà, el Bages, el Lluçanès i part del Solsonès.
del Santuari de Corbera al roc de l'Estany: 20mn
de l'avenc al cogulló d'Estela: 40mn
del cogulló a la font del Tagast: 30mn
de la font al Santuari de Corbera: 30mn
Per a situar-nos al Santuari de Corbera hem de seguir la carretera de Berga als Rosos de Peguera i en arribar a Espinalbelt, just acabem de passar pel costat del restaurant Els Roures girem a la dreta per seguir una pista asfaltada fins el mateix Santuari.
Wikiloc - ruta Santuari de Corbera, Serrats Arades, Estelles i Hospital, Torreta, Oró i cogulló d'Estela - Castellar del Riu, Catalunya (España)- GPS track