diumenge, 12 de febrer del 2017

Sàlzer-Roca del Coscolló-forat de les Encantades

La serra de les Encantades o "les Montserratines" (per la semblança amb aquesta muntanya) és situada al sud de la serra del Turb, i per arribar-hi ens hem de situar a la ciutat de Solsona i seguir uns tres kilòmetres la carretera de la Bassella i per seguir a la dreta la carretera Lv-4011 a Cirera, Montpol i Cambrils.
Aquesta carretera travessa el pont del Clop, un indret que mereix una aturada.
Després de Montpol ens desviarem a l'esquerra seguint una carretera que mena a Oliana i el Sàlzer.
Deixarem aquesta carretera per seguir, a la dreta, una pista en perfecte estat en direcció a Sàlzer. Poc després de l'ermita de Santa Magdalena de Sàlzer és on comença aquest itinerari.
És una excursió del tot recomanable que ens portarà per indrets de gran bellesa, dels que podem destacar la roca del Coscolló (1299 m), la Miranda de les Pintes (1277 m), la cova del Forat de les Encantades i la font i el torrent Mal. Indret on el torrent es despenja en un salt espectacular, per dins un forat (hi ha preparat un rappel).
Però a part d'aquest indrets, hi ha moltes balconades que serveixen de mirador.
El camí que seguirem està tot ben marcat i senyalitzat menys en dos punts en que no hi ha pràcticament camí però el bosc és molt net i permet passar-hi sense cap dificultat.
Tampoc tindrem cap dificultat tècnica en tota l'estona, malgrat l'espectacularitat de l'indret.
El camí comença al costat d'una granja i és molt ben marcat fins arribar a una cruïlla d'anada i tornada.
Aquí deixem el camí i seguim unes fites que s'enfilen per l'esquerra. Les fites desapareixen, però el camí s'intueix i el bosc és molt clar. D'aquesta manera arribem a un collet on retrobem un camí.
El seguirem a l'esquerra i passem per sota la roca de la Torre per quedar mes endavant a sota la roca del Coscolló, a la que pujarem per terreny obert i sense cap dificultat. Vista impressionant.
Tornarem al collet anterior i seguirem el corriol ben marcat i amb algunes fites. Passarem per l'entrada de dues balmes consecutives (que estan situades just a sota la vertical de la miranda de les Pintes), cal posar atenció en el track perquè deixarem el corriol per girar 90 graus a l'esquerra per tal d'enfilar-nos novament a dalt la carena; tampoc hi ha camí, només alguna fita, però el terreny és molt evident.
Dalt de la carena retrobem un camí que seguirem a l'esquerra fins la Miranda de les Pintes de on gaudirem d'una nova gran panoràmica.
Tornarem per on hem vingut uns metres i seguirem el llom de la carena fins a desembocar en una pista.
Just en aquest indret, en lloc de seguir la pista, girarem a la dreta i farem una flanquejada per uns camps erms per tal de situar-nos a l'altre costat de l'inici d'una torrentera.
Una vegada a l'altre costat trobarem el corriol que molt ben senyalitzat ens deixa davant del forat de les Encantades.
Una petita obertura ens permet accedir a l'interior d'aquesta cova. Millor portar una llanterna o fer sevir la del mòbil.
Tornarem endarrere i seguirem el corriol que ens ha portat fins el Forat i que ens portaria al coll de Femià de Dalt, però novament el deixarem per a continuar a la nostra dreta una nova flanquejada per tal de situar-nos a l'altre costat de l'inici del torrent Mal.
A l'altre costat trobarem una pista que seguirem fins que s'acaba en un indret on hi ha un panell informatiu.
Gir a l'esquerra i veiem el camí i les marques blaves ue sense cap contratemps ens condueixen a creuar el torrent Mal. Indret molt bonic. Uns metres després veiem la font del torrent Mal. Seguin el camí, que ara bàsicament planeja, arribarem a la cruïlla d'anada i tornada de l'inici. Tancant d'aquesta manera una molt bonica excursió.
de l'inici al collet: 1h 15mn
del collet a la roca del Coscolló: 15mn
del Coscolló a la Miranda de les Pintes: 35mn
de la Miranda al forat de les Encantades: 15mn
del forat a la font del torrent Mal: 1h
de la font a la cruïlla d'anada i tornada: 30mn
de la cruïlla a l'inici: 35mn
Wikiloc - ruta Sàlzer-Roca del Coscolló-forat de les Encantades - Cambrils, Catalunya (España)- GPS track