dimarts, 14 de febrer del 2017

Pont de Sant Climent (Vilada)-Salga Aguda-Sant Pere de la Portella

Excursió que combina la muntanya amb el romànic, i el conjunt és del tot recomanable.
El nom "d'Aguda" al cim és molt escaient doncs és realment punxegut, i té una panoràmica fantàstica de 360 graus, això queda combinat amb el meravellós indret on hi ha el monestir de Sant Pere de la Portella, amb la bucòlica font de l'Abat uns metres abans d'arribar-hi.
L'excursió no presenta dificultats tècniques, però el descens del cim és força dret, encara que no cal fer servir les mans en cap moment.
El cim és força aeri, amb estimballs considerables vers el vessant de Vilada.
L'inici és en un bonic aparcament en mig del bosc pocs metres abans del pont de Sant Climent (que per cert té una alçada considerable) i per arribar-hi hi ha una curta pista després de deixar el poble de Vilada en direcció a Borredà; per entrar-hi el gir és molt dolent; és millor seguir i girar en més bones condicions; llavors l'entrada a la pista no té cap problema.
Tot el camí, menys la pujada final al cim i el posterior descens està molt ben senyalitzat amb pintura de color groc.
Sortim de l'aparcament i immediatament creuem el pont de Sant Climent i també immediatament després deixem la pista per enfilar un molt marcat corriol que ens portaria al coll del Tell, però no hi acabarem d'arribar doncs poc abans d'arribar-hi hi ha una cruïlla (amb un pal indicador), hem de girar a l'esquerra per pujar directament al cim. Els últims metres és un caminar per una carena molt bonica amb molt bona vista i amb un estimball molt gran al costat esquerre amb l'embasament de la Baells i el poble de Vilada al fons.
El Pedraforca tanca la panoràmica al fons, juntament amb el Puigmal, Montserrat, Montgrony, Taga....
Travessarem el cim per baixar per l'altre extrem (ja he comentat que és força dret, però fàcil) i sense un camí molt definit anirem perdent alçada fins arribar a una pista, que travessarem, però a partir d'aquí el camí ja és molt fàcil, i arribarem a la font de l'Abat, indret molt acollidor, amb banc i taula i poc després ens sorprendrà el monestir de Sant Pere de la Portella. (a Internet hi ha una foto del conjunt l'any 1900 (aprox) de Cèsar August Torres de l'Arxiu Fotogràfic del Centre Excursionista de Catalunya on queda palès d'importància d'aquest monestir. L'absis de l'església romàtica i l'indret és molt bonic.
Travessarem l'esplanada del monestir i seguint les marques grogues pujarem al coll del Tell, es recomanable anar-se girant perquè la vista de l'indret de Sant Pere s´ho val.
Al coll del Tell mig amagat estre els arbres hi ha un retol de la via ferrada que hi ha a la contrada i unes marques vermelles.
No és el nostre destí d'avui. Travessarem el coll i poc després ens retrobarem amb l'itinerari de pujada.
de l'aparcament al cim de Salga Aguda: 1h 25mn
del cim a la font de l'Abat: 40mn
de la font a Sant Pere de la Portella: 05mn
de Sant Pere de la Portella al coll del Tell: 50mn
del coll del Tell a l'aparcament: 40mn
TOTAL: 3h 40mn.

1. Itinerari un xic complicat, sobretot perquè el terreny de roca conglomerada tipus Sant Llorenç del Munt o Montserrat rellisca bastant si està humid. La baixada del Salga Aguda mal explicada, has de retrocedir uns metres del cim i baixar seguint un petit resalt inclinat a la forta pendent rocosa, bastant exposada. El temps de trajecte el veig vàlid sols per terreny sec i anant a tota canya, caminant "normal" podeu afegir-hi 1 hora i mitja ben be.