dijous, 23 de febrer del 2017

Ogassa-puig de Sant Amand per sant Julià de Saltor

Excursió circular per la serra de Sant Amand que recull indrets molt bonics amb fort contrast amb la propera serra Cavallera i el Taga, ja que dels lloms suaus i pelats d'aquests indrets passem als encrespats i boscosos de la serra de Sant Amand.
El municipi d'Ogassa és un punt de referència per a situar l'inici de l'excursió, ja arribats al poble hem de seguir la pista que mena a l'ermita de Sant Martí (inici de la pujada al Taga, des d'Ogassa) i seguir en direcció al coll de Jou fins la cruïlla on hi ha el punt d'interés de l'inici de la ruta.
Per començar ens trobem el coll de Tuta i el pla de Can Pegot, indret on hi ha el senzill memorial a Lluís Maria Xirinacs, després d'una bonica flanquejada per dins del bosc arribem al coll del Vent, indret d'una gran bellesa, una nova flanquejada ens deixa a l'indret de Sant Julià de Saltor, el qualificatiu d'indret bonic també és aplicable a aquesta senzilla construcció afortunadament habitada.
Aquí s'acaben les flanquejades, doncs fins ací pràcticament no hem guanyat cap metre de desnivell.
Un corriol s'endinsa per dins del bosc i després d'un pendent suau comença a enfilar-se de valent, pendent que no decau fins arribar a la creu de cim de Sant Amand.
La vegetació tapa la panoràmica pel N, però pels demés punts cardinals tenim una extensa i dilatada panoràmica. Montserrat, el Montseny, el Montcau, la Mola, el Bassagoda, el Comanegra, el cogulló d'Estela, el Pedraforca, pobles com Ripoll, Sant Joan de les Abadesses, Campdevànol, etc.. òbviament Sant Julià de Saltor i el coll del Vent els tenim als nostres peus.
Al cim tenim dues opcions per a tornar, una consisteix en seguir un corriol que surt en direcció N i ens portaria al coll de Jou i seguir per la pista fins a l'indret d'inici; i l'altre seguir el corriol que surt en direcció E (opció escollida) que ens porta al mateix indret però per un camí carener molt bonic.
És pot començar l'excursió al mateix coll de Tuta i llavors la sortida és aprox 1,5 km més curta. Però en el moment de començar a caminar no estava decidit si baixaria pel camí al coll de Jou o per l'altre i per aquesta raó l'itinerari comença a la cruïlla entre la carretera d'Ogassa a Bruguera i la pista a Ripoll.
de la cruïlla esmentada al coll de Tuta: 10mn
del coll de Tuta al coll del Vent: 25mn
del coll del Vent a Sant Julià de Saltor: 15mn
de Sant Julià al puig de Sant Amand: 1h 05mn
del puig de Sant Amand a l'inici: 40mn
Wikiloc - ruta Ogassa-puig de Sant Amand per sant Julià de Saltor - Ogassa, Catalunya (España)- GPS track