dilluns, 6 de febrer del 2017

Alzina Sal·lari, turó Cort Fosca, Hospital de Sang, Balma Orenetes, Castellot, foradada de Matarrodona

la balma de les Orenetes

Situació i accés a la Foradada de Matarrodona

el Malpàs i la Màquina de Tren de Matarrodona

el Gegant del Pi

el puig Andreu

Matarodona

el Sentinella

el Castellot i la canal herbada que hi mena

Fantàstica excursió per la zona de l'Obac on després de la visita a l'indret força conegut de l'Hospital de Sang ens endinsarem en paratges totalment solitaris d'aquesta contrada, com el Castellot de la carena del Roure Llarg, la balma de les Orenetes, la Foradada de Matarrodona i la passejada per la carena de la Màquina de Tren de Matarrodona, amb unes vistes impressionants, després en arribar a l'Era dels Enrics entrarem de nou a les zones més transitades fins arribar al coll de Boix.
Només hi ha dos indrets on hi ha una mica de dificultat; el primer el trobem en la canal que puja al Castellot i el segon en la pujada a la Foradada de Matarrodona, la resta no presenta cap mena de dificultat.
Recomanable excursió, que com totes les de la zona de l'Obac, permet fer moltes variants, allargant-la o escurçant-la tot és questió de seguir uns camins o uns altres.
Sortirem de l'aparcament de l'Alzina del Sal·lari pel camí del darrera els cartells informatius de la zona.
El seguirem fins que desemboca en una cruïlla de pistes. Seguirem recta, deixant una pista que baixa i que mena a la font dels Traginers i/o als Tres Jutges i morral del Llop (per aquesta pista tornarem), la pista de l'esquerra ens portaria de nou a l'Alzina del Sal·lari.
La seguirem poca estona, ja que a la nostra esquerra surt un costerut corriol que puja directament al capdamunt de la carena on hi ha un collet a prop de la Sesta Grossa.
Hem de seguir el camí (GR5) que segueix a la dreta.
Hem d'estar atents al track perquè el camí que haurem de seguir a l'esquerra al cap d'una estona per anar a la Cort Fosca està poc senyalitzat.
Aquest camí desemboca en una pista que hem de creuar. Si seguíssim la pista a la dreta ens portaria a l'indret de l'Alzina Bonica i per l'esquerra a l'Espluga.
Una vegada creuada la pista hi ha dos camins (1), el primer mena directament al Castellot i el segon és el que ens porta al turó de la Cort Fosca.
Assolir aquest turó d'aparença difícil, vist de lluny, no presenta cap mena de complicació, simplement és qüestió de seguir el camí.
El cim té molt bona vista, principalment de la muntanya de Montserrat. Deixarem el cim pel costat contrari al d'arribada i tot seguint el camí arribarem a la punta del cingle; allà a la nostra dreta i amagada per la vegetació hi ha la continuació del camí que s'endinsa en l'amagada clotada on trobem primer la cova de la Cort Fosca i pocs metres després la balma de l'Hospital de Sang.
Dos indrets singulars i carregats d'història, des de les guerres Carlines a la guerra Civil, ja que és un bon amagatall.
La cova té una gran entrada, amb una marmita de pedra per a aprofitar un degotall i després d'un revolt de 90 graus hi ha un petit safareig també per a recollir l'aigua que va caient.
L'Hospital de Sang és una gran balma triangular obrada en els dos extrems.
La travessarem i seguirem el camí per l'altre costat que va planejant.
Deixarem un trencall a l'esquerra que baixa a la pista que porta a l'Espluga i seguirem recta el camí que ens porta al collet del Sentinella.
Si fins ara ens havíem trobat amb més o menys gent, ara segurament ens quedarem completament sols, entrem en una zona molt poc coneguda.
Sobre aquest collet hi ha la roca del Sentinella, i ens ajuntem amb el camí que hem deixat just abans de pujar al turó de la Cort Fosca (1)
Seguim el camí gens perdedor, que va flanquejant la carena del Roure Lllarg pel seu vessant N fins arribar a un ampli coll situat ja al peu del Castellot.
Els últims metres abans del coll son una mica més drets que la resta, però no hi ha cap problema per arribar-hi.
D'entrada el Castellot sembla inaccessible, però davant mateix veiem una canal que ratlla la muntanya de dalt a baix; per ella hem de pujar; és força dreta, però tenim una gran quantitat de troncs i arrels per ajudar-nos a progressar.
Dalt la vista és reduïda degut a la vegetació i a dos grans pins que han crescut al seu ampli cim, però ens permet veure el turó de la Cort Fosca i el de l'Espluga des d'un angle diferent a l'habitual, així com d'altres promontoris com el Paller de Tot l'Any, el turó de Malpàs, la casa de Matarodona així com el taló de fons de Montserrat i també de la carena de la Màquina de Tren de Matarrodona i tota la seva carena situada al davant mateix de l'esmentat turó del Malpàs.
Cal recordar que al parc de Sant Llorenç del Munt i l'Obac hi ha dos "Màquines de Tren", l'actual de Matarrodona i la situada a la vall d'Horta.
Tornarem a baixar per la canal i una vegada situats al peu de la mateixa girarem a la dreta per a visitar unes balmes de les Orenetes que hi ha al peu del turó.
Després de gaudir d'aquest indret tornarem al collet anterior i seguirem el corriol que baixa per la nostra esquerra.
Corriol molt ben marcat que ens deixa a la llarga pista que recorre aquesta part del parc i que porta a l'Espluga.
Aquesta llarga pista arrenca al Pont de Vilomarat i arriba fins l'Espluga.
Seguirem aquesta pista a la dreta i la comença a ser molt visible la gran paret de la M'aquina de Tren.
Aviat i en un revolt trobem la bassa del Roure Llarg i la font d'en Gorina. Contrasta trobar aquesta bassa en un terreny molt sec. Seguirem la pista, una estona més, fins que a la nostra dreta surt en un angle de quasi 180 graus una antiga pista.
Seguirem aquesta pista, en clar procés de desaparició sota la vegetació.
Les parets de la Màquina de Tren ens empetiteixen i a la vegada ens orienten, ja que després de donar la volta als primers espadats hem de deixar la pista, atenció al track, i sense camí aparent, però el bosc és molt clar hem de girar a l'esquerra i fer uns metres per dins del bosc fins a sortir a cel obert i començar a pujar, ajudats en algun moment una mica amb les mans un tram rocós amb tendència a anar a l'esquerra.
L'esvoranc de la Foradada de Matarrodona es fa visible molt aviat i ens orienta la pujada.
Poc abans d'arribar-hi trobem alguna fita i rastre de corriol, però no fan falta ja que hem arribat a aquest forat de la carena.
L'indret és impressionant i molt bonic. Després de contemplar i fotografiar l'indret sortim per l'altre costat i seguim un corriol a la dreta que en molt poca estona assoleix el fil de la carena.
El turó del Malpàs ens ofereix la seva millor imatge i a sota veiem la singular silueta de la roca del "Gegant del Pi".
Ara gaudirem caminant per aquesta llarga, ampla i solitària carena, vistes espectaculars constants, des del Pirineu a Montserrat, i anirem contemplant el turó del Malpàs d'un extrem a l'altre.
Finalment el camí desemboca en el camí transversal que des del coll de Boix porta al collet del Malpàs.
Seguirem el camí a la dreta, passarem per l'Era dels Enrics (seguim amb vistes molt boniques).
Ens desviarem uns metres per a veure la boca de l'avenc del Camí de Puigdoure i després d'una estona travessem una pista, la monumental Alzina Bonica queda molt a prop a l'esquerra.
Així arribem al coll de Boix on retrobem el GR5 que no seguirem ja que per l'altre costat del coll seguirem el camí que baixa per l'Empedrat de Mura i en pocs minuts més arribem novament a l'Alzina del Sal·lari.
de l'Alzina del Sal·laria al turó de la Cort Fosca: 45mn
del turó a l'Hospital de Sang: 05mn
de l'Hospital de Sang al Castellot: 35mn
del Castellot a la balma de les Orenetes: 10mn
de la Balma a la Foradada de Matarrodona: 45mn
de la Foradada al coll de Boix: 1h 10mn
del coll de Boix a l'Alzina del Sal·lari: 25mn

Wikiloc - ruta Alzina Sal·lari, turó de la Cort Fosca, Hospital de Sang, Balma de les Orenetes, Castellot, foradada de Matarrodona - Mura, Catalunya (España)- GPS track