divendres, 3 de febrer del 2017

Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac permet una infinitat d'itineraris i de connexions entre ells poden fer variants per a tots els gustos.
Aquest itinerari permet fer una caminada circular des de l'aparcament de l'Alzina del Sal·lari fins al coll de Correus (a mig camí de Rellinars).
Passem per molts indrets i racons de gran bellesa però en deixa d'altres perquè les variacions que es poden fer son moltes.
Els indrets per els que passarem son: el coll de Tres Creus, el cim del Castellsapera (anirem de punta a punta d'aquest allargassat cim), baixarem per la canal de Mura (molt poc transitada) que ens deixarà a punt per pujar a la roca Salvatge, a continuació anirem a la cova del Solitari, la font del Lladre, el coll de Correus, després arribarem a la balma de l'Espluga i pujarem al turó del mateix nom i ens encaminarem vers l'indret espectacular de la cova del Quarto de Reixa i pujarem als Castellots de Tanca, passarem a tocar del coll de Tanca, farem també parada a la font de la Pola per admirar a continuació l'indret de les coves de les Porquerisses i d'aquesta manera arribarem novament al coll de Tres Creus.
Els indrets que ens han quedat "al tinter" tot i passar-hi ben a prop son, entre altres: l'avenc de Castellsapera, apropar-nos a la base del Paller de Tot l'Any, la basa i l'avenc de l'Espluga, la balma del Quarto de Reixa i l'esmentat coll de Tanca.
Si volem fer la sortida més curta o més fàcil hi ha varis indrets que son d'anada i tornada pel mateix camí com son: la pujada final a la roca Salvatge, la font del Lladre, el turó de l'Espluga, el Quarto de Reixa, els Castellots de Tanca i la font de la Pola, però és evident que si no passem per aquests indrets l'excursió perd part del seu atractiu.
Durant tot el recorregut gaudirem d'una gran panoràmica d'aquesta zona de l'Obac del que anirem veien des de diferents angles els seus turons, com la Mola, Castellsapera, Roca Salvatge, Malpàs, Fosca, Pujol, Ducs, Bocs i sobretot del Paller de Tot l'Any al que pràcticament donarem la volta i com a teló de fons tota la serralada de la muntanya de Montserrat.
Sortim del final de l'aparcament de l'Alzina del Sal·lari i seguim el camí, asfaltat al començament, de l'esquerra que ens porta en pocs minuts al coll de Tres Creus, abans. però, hi ha dues dreceres que ens escurcen una mica la pujada.
El coll de Tres Creus és un important nus de camins, a la dreta aniríem al turó de la Pola o Tres Creus i al coll del Boix, recta és per on tornarem (font de la Pola), a l'esquerra baixaríem directament a l'Espluga i més a l'esquerra surt el camí que seguirem vers el Castellsapera.
Seguirem aquest camí força planer i carener al principi i amb gran vistes. Al final la pujada s'accentua fins arribar a un petit collet situat pràcticament a dalt del cim. Podem quedar-nos en aquesta amplia zona del cim o podem seguir la carena fins l'altre extrem.
De tota manera hem de tornar al petit collet per baixar per l'altre costat. Al principi és una mica dret (hi ha una corda per ajudar a baixar un parell de metres), després d'aquesta baixada arribem al camí transversal que ens portaria al coll estret. El seguirem a la dreta fins que es troba amb l'ampli camí del GR5, aquest camí el seguirem poca estona ja que haurem d'estar atents al track i a alguna fita per tal de seguir (una mica perdedor al començament) el camí de la canal de Mura.
Poc freqüentat, però ben marcat i amb fites en molts indrets.
Aquest camí seria una drecera a la roca Salvatge a la que també arribaríem si no haguéssim deixat el GR5, però hauríem de recular.
El corriol de la canal de Mura finalment desemboca en el camí que be també del coll Estret o de la casa Nova de l'Obac. Nosaltres seguirem a la dreta i farem una curta pujada fins el collet d'on surt la carena a la roca Salvatge.
Seguim aquesta carena sense cap complicació, en el punt de màxim pendent hi ha una corda que ajuda a superar un curt graó de tres o quatre metres; després la carena s'aplana i s'estreny, fins arribar a la punta. L'indret impressiona, principalment pels precipicis i per l'impressionant paret del Paller de Tot l'Any.
Tornarem al collet i seguirem el camí, una curta desviació a la dreta ens permetrà visitar la cova del Solitari, que consta d'una cova i d'una bauma.
Poc després tornem al GR5 que seguirem, deixant a l'esquerra la desviació que ens portaria al Paller de Tot l'Any.
Tornarem a deixar el GR5 un moment per a baixar a la bauma on raja la font del Lladre. Indret molt bonic, on la llegenda diu que s'amagava el bandoler Capablanca.
Tornarem al GR5, el paisatge va canviant, ara ens apareixem les roques dels turons del Duc i dels Bocs.
Arribem al coll del Correu; lloc solitari i feréstec, important cruïlla de camins, era pas per anar de Barcelona a Manresa i degut a la seva solitud i aïllament era un indret preferit per a bandolers per atacar les seves víctimes.
Girarem a la dreta i començarem una davallada fins el fons de la torrentera. Seguirem una antiga pista, però haurem d'estar atents al track i a una fita per a girar a la dreta per seguir un marcat corriol que travessa la torrentera i empren a continuació una forta pujada que ens condueix novament a dalt la carena.
Entre els arbres ja es veu la bauma de l'Espluga a la que arribarem poc després.
Indret molt bonic. Aquesta gran bauma obrada era habitada. Després de gaudir de l'indret seguirem el camí a la dreta i poc després una fita ens assenyala l'inici del corriol que ens porta dalt del turó de l'Espluga. La pujada és molt fàcil i el cim és molt ampli.
Tornarem al camí-pista que seguirem pocs metres, ja que ens desviarem a la dreta per seguir un nou camí que ens porta al davant de les impressionants parets del Quarto de Reixa.
Si no hi prestem atenció el camí flanqueja aquestes parets i la cova pràcticament no es veu. Hem de desviar-nos una mica a l'esquerra per a veure la marcada canal que hi ha i on s'intueix una cova. Ens hi apropem i veiem que hi ha una corda lligada d'un arbre que ens permet pujar fins l'entrada de la cova. Sense aquesta corda seria força complicar de pujar quatre a cinc metres, ja que és una canal molt estreta i amb les parets força llises.
Aquesta cova és impressionant, té una llargada d'uns trenta o quaranta metres i una alçada d'uns tres metres i està oberta pels dos costats i això ocasiona un fort corrent d'aire. La sortida per l'altre costat és més fàcil, però quedés penjat al damunt d'un graó.
Tornem al camí i poc després ens desviem a l'esquerra per seguir un corriol que sense cap dificultat ens porta fins la punta dels Castellots de Tanca, on hi ha dos pessebres, un d'ells amb un llibre registre, on feia més d'un mes que no hi havia cap signatura.
L'indret mereix una bona contemplació panoràmica de les parets que ens envolten; però en el cas d'aquesta excursió les primeres gotes varen escurçar les contemplacions.
Tornats novament al camí, només és qüestió de seguir-lo, fent una nova i curta desviació a l'esquerra per a visitar l'indret de la font de la Pola; una font situada també a sota una petita balma i amb dos taules de pedra, una d'elles amb un gravat d'un tauler d'escacs. Seguidament passarem per les Porquerisses, nou indret espectacular i seguidament arribarem novament al coll de Tres Creus.
de l'Alzina del Sal·lari al coll de Tres Creus: 20mn
del Quarto de Reixa als Castellots de Tanca: 10mn
dels Castellots a la font de la Pola: 20mn
de la font de la Pola a l'alzina del Sal·lari: 25mn
Wikiloc - ruta Alzina Sal·lari, Castellsapera, roca Salvatge, bauma i turó de l'Espluga, cova del Quarto de Reixa i Castellots de Tanca - Mura, Catalunya (España)- GPS track