dissabte, 14 de gener del 2017

Sant Jaume de Frontanyà - Puig de Faig i Branca

Bonica, fàcil i curta excursió que sortint del davant de l'església romànica de Sant Jaume de Frontanyà ens portarà fins el cim de Faig i Branca de 1520m.
Gran part de l'excursió transcorre per pistes, però aquest fet no resta cap mèrit a la sortida ja que travessa paratges molt bonics de vegetació força variada que combina, prats herbats amb una extensa i ben conservada superfície forestal en què el pi roig conviu amb boixos, faigs, roures i alzines.
La vista des de dalt del cim tampoc desentona amb la resta de l'excursió, ja que la gaudirem en gairebé 360 graus, només el vessant nord queda una mica amagat per la vegetació.
Veiem la serra de Picancel, els rasos de Peguera (el cogulló d'Estela i el roc d'Oró), Ensija i el Puig Lluent; també veiem la serra del Catllaràs (amb la roca Forcada).
Destaca el fons el massís de Montserrat, la serra de Sant Llorenç de Munt i el Montseny.
Al nord i entre la vegetació (i en el cas d'aquesta excursió en concret, abans que la "barrufa" amagués les muntanyes) es pot veure el Costa Pubilla, Montgrony i Pedra Picada, Puig Llançada i tossa d'Alp.
Per a començar l'excursió ens hem de situar a Sant Jaume de Frontanyà, a la carretera de Sant Hipòlit de Voltregà a Alpens, Vilada i Borredà.
Parlar de Sant Jaume de Frontanyà és parlar de la seva gran església romànica del segle XI, declarada el 1985 Bé d'Interès Cultural.
Precisament l'itinerari comença des de la mateixa plaça de l'església, per l'únic carreró que hi ha. Les restes d'un cartell, del que ja no es pot llegir rés i unes marques grogues (que no abandonarem en tot el trajecte) en assenyalen el camí.
La pujada inicial és forta fins arribar a la primera cruïlla.
Seguirem a la dreta i a la tornada i arribarem per l'esquerra. Ara el camí convertit en pista passa a tocar del Roc de les Forques, al que ens hi arribarem, ja que té una vista aèria esplèndida de Sant Jaume de Frontanyà.
En aquest indret hi trobarem una creu i la resta de tres taules panoràmiques de les que ja no es pot llegir rés.
Seguim caminant i la pista va donant la volta a la muntanya i durant una estona passa al costat de la obaga, per tornar a sortir, força enlairada, novament ala solana.
Una cruïlla, també senyalitzada amb marques de pintura groga, ens indica que hem de deixar la pista i seguir un curt corriol que ens deixa dalt de la carena.
Allí trobem un camí carener que ens porta al pla de la Lleona i després al coll de la Creu Melosa, important cruïlla de pistes i camins (a la tornada també hi passarem).
Ara hem de seguir un camí que s'enfila a la dreta, tot seguint la carena i així arribarem al pla del Capellà i seguidament a un collet on hem de girar a l'esquerra per arribar finalment al puig de Faig i Branca coronat per una petita creu.
Després de gaudir de la panoràmica tornarem pel mateix camí fins el coll de la Creu Melosa; si volem desviar-nos una mica del camí també passarem pel pla del Calvari.
Situats a l'esmentat coll de la Creu Melosa, seguirem (opcionalment) un corriol que en pocs metres desemboca en una de les pistes que surten del coll.
Ja no deixarem aquesta pista fins arribar al gran mas de Can Frontanyà. Darrera del mas hi ha un petit promontori que té una vista extraordinària del poble de Sant Jaume de Frontanyà.
Seguirem la pista una estona més fins que seguirem un camí a la dreta que ens porta a la cruïlla d'anada i tornada del començament.
de Sant Jaume de Frontanyà al Roc de les Forques: 30mn
del Roc de les Forques al coll de la Creu Melosa: 50mn
del coll al puig de Faig i Branca: 20mn
del puig de Faig i Branca a can Frontanyà: 40mn
de can Frontanyà a Sant Jaume de Frontanyà: 25mn
TOTAL: 2h 55mn.
Wikiloc - ruta Sant Jaume de Frontanyà - Puig de Faig i Branca - Sant Jaume de Frontanyà, Catalunya (España)- GPS track