dimarts, 17 de gener del 2017

Mola de Colldejou-Miranda-La Creu-Cavall Bernat

Excursió a la Mola de Colldejou i a la serra de Llaveria.
L'he qualificat de "moderada" ja que la part "difícil" de la sortida (la pujada al Cavall Bernat) és opcional, tot i que la instal·lació d'una cadena en el pas més compromès de la pujada a aquesta roca també li resta part de la dificultat.
Però també hi ha un element que al meu parer fa que l'excursió es pugui considerar com a "moderada" i és la sifonada de 300 metres que hi ha entre la Mola i la Miranda amb el coll del Guix com a punt més baix.
També hi ha dues "curiositats" com les ruïnes del castell o torre d'observació o fortificació Carlina dalt de la Mola i el radar meteorològic dalt de la Miranda.
Tot això, afegit a la panoràmica (que ens dies sense boira) es veu, converteix aquesta excursió en una passejada molt recomanable.
La sortida comença al mateix poble de Colldejou, on s'arriba des de Cambrils i Mont-roig.
Hi ha un aparcament municipal al costat de la carretera i des d'allí hem de pujar a la part més alta del poble passant per davant de l'ajuntament. Darrera les últimes cases surt a la dreta un marcat camí que seguirem una estona, i que abandonarem més endavant per seguir un corriol que s'enfila per l'esquerra i passa pel costat d'un dipòsit d'aigua per cas d'incendi.
Seguidament arribem al bonic indret del coll de Freginals, important cruïlla de camins.
Hem de seguir una pista a la dreta per abandonar-la immediatament per seguir un camí que surt a l'esquerra.
Aquest camí puja de valent fins arribar a un replà que ens condueix al portell de la Cova, que es una nova cruïlla de camins i amb la Mola de Colldejou ja ben visible.
Seguim el camí i ben aviat ens trobem amb la pujada final dalt del cingle de la Mola, indret al que s'arriba després de pujar per la tarterosa canal del Batllet.
Arribats dalt de la gran planura a l'esquerra tenim un llibre registre al caire del cingle i a la dreta les restes de la torre fortificada, també amb un altre llibre registre.
En dies clars (no va ser el cas) la vista deu ser extensa (el mar només el vaig veure uns quants segons), però les boires i el sol que sembla que vulgui sortir també donen un caire bonic i diferent a les excursions.
Seguim el camí (hi ha marques blaves tota l'estona) que voreja el cingle, (entre la boira a estones es veia el fort desnivell amb el fons de la vall) fins arribar al punt feble de la cinglera, indret per on baixa el corriol que ens porta fins el coll del Guix.
Important cruïlla de pistes i camins amb senyals de diferents èpoques. Precisament l'única que indica el camí a la Miranda, sembla la més antiga i és una senyal de fustai pràcticament no es veu.
La Mola de Colldejou i la Miranda de Llaberia tenen pràcticament la mateixa alçada, 922 metres la Mola i 918 la Miranda, mentre que el coll del Guix en té 630, així doncs ens toca remuntar els 300 metres que acabem de perdre.
Quan om puja 300 metres en només 35 minuts vol dir que la pujada és directa i sense contemplacions; aquest és el cas que ens ocupa en aquest moment; pujada directa i sense treva; en les condicions d'humitat com les d'avui, molt millor fer-la de pujada que de baixada ja que el fort pendent combinat amb el fang amagat sota les fulles comportarà més d'una relliscada!
El pendent només disminueix quan l'esfera del observatori ja és clarament visible.
Abans d'arribar a l'edifici del observatori Meteorològic ens trobem el gran vèrtex geodèsic que assenyala el cim de la Miranda de Llaberia o coneguda també com a Lo Molló.
Aquí les boires a estones es desfan més sovint i apareix la bonica forma del Mont-redon, a una distància temptadora, ja que no està ni massa lluny ni massa a prop; una distància que anirà minvant a mesura que caminem en direcció al Cavall Bernat.
Deixem la Miranda de Llaberia i les seves antenes i seguim les marques blaves que ens porten a un collet que dona accés a la canal del Roc (per on baixa un camí que no seguirem).
Nosaltres seguim per sobre la cinglera i ens apartem un moment del corriol per apropar-nos a la Creu ó punta dels Frares.
La creu de ferro que dona nom a l'indret està situada dalt d'una punta de la cinglera que té el poble de Colldejou als seus peus. El Mont-redon cada vegada es veu més a prop, però ara emergeix una nova roca més temptadora: el Cavall Bernat, la primera imatge impressiona. Després ja es veu una canal herbada que puja fins relativament a prop del cim.
Deixem la Creu i seguim el corriol (marques blaves), passem el portell de Madrocs, on hi ha un pal indicador dels camins que podem seguir; a continuació arribem al portell de Roca Mitjanera, nou pal indicador.
Seguim l'indicador de Cavall Bernat 3mn (indicació que em sembla massa optimista vista la roca esmentada).
El corriol creua una petita tartera i efectivament arriba al peu de la canal herbosa abans vista i esmentada, una curta i dreta pujada per aquesta canal ens deixa a la vista d'una cadena (que sembla força nova) que ens permet superar sense cap dificultat (gràcies a la cadena) un tram una mica complicat de grimpada (en el cas d'avui que tot està humit i relliscós, la cadena és vital per optar seguir o no).
Després hi ha un petit replà i finalment una curta canaleta, (d'uns 3 metres aprox.) força dreta, però amb molt bones preses ens permet arribar al cim del Cavall Bernat de Llaberia, on hi ha una petita creu amb una dedicatòria i una vista espectacular de la contrada.
El Mont-redon és a tocar, però per avui ja n'hi ha prou. Baixada amb molta cura de la canal de cara a la roca i després agafat a la cadena i de nou al portell de Roca Mitjanera..
El camí baixa pocs metres i després segueix una mica ascendent per sota el cingle fins arribar a un nou collet per on comença a baixar per dins del bosc.
En aquest sector el camí és una mica perdedor, però entre les marques de pintura, les nombroses fites i el track no hi ha cap problema. Més avall el camí ja està més definit i finalment s'ajunta amb un més ample, que seguirem a l'esquerra fins a sortir a la pista, a l'indret de la font del Bullidor, on hi ha un nou dipòsit per a cas d'incendi.
La pista pràcticament només la travessem, ja que el camí segueix a la dreta.
Anem baixant, a estones entrem a la pista per deixar-la novament, a estones hi anem paral·lels, fins que finalment la deixem definitivament a la nostra dreta per acabar desembocant a la carretera a l'entrada del poble de Colldejou.
de Colldejou al coll de Freginals: 40mn
de la Creu a la portella de Madrocs: 10mn
de la portella de Madrocs al Cavall Bernat: 25mn
del Cavall Bernat a Colldejou: 1h 15mn
Wikiloc - ruta Mola de Colldejou-Miranda-La Creu-Cavall Bernat - Colldejou, Catalunya (España)- GPS track