dimecres, 18 de gener del 2017

Llémena; la Barroca, st Roc i sta Lena (Helena)

Excursió fàcil per la vall del Llémena; amb el recorregut següent: la Barroca, sant Roc de la Barroca i santa Lena (ó Helena) i tornada a la Barroca.
Excursió molt bonica i amb vistes espectaculars ja que durant l'ultim sector de pujada a l'ermita de sant Roc anirem pel caire del cingle i la panoràmica sobre la vall és impressionant, però tot i així encara millora des de l'ermita Lenata estant, ja que es veuen (en dies clars) les illes Medes i el cap de Creus amb tota la badia de Roses, i també el massís del Canigó, i des del camí de tornada de santa Lena a la Barroca també es veu el Puigmal i tota la serralada que l'uneix al Canigó.
Per a situar-nos a l'inici de l'itinerari ens situarem a Sant Martí de Llémena en la carretera de Girona a les Planes d'Hostoles. A uns 3 km de sant Martí hi ha una desviació a la Barroca (senyalitzada) seguirem una pista asfaltada un tram (actualment hi ha obres de millora per tal de fer-la arribar asfaltada fins a Amer) que ens portarà davant de l'ermita de la Barroca (indret molt bonic), uns 100 metres abans hi ha una cruïlla on podem deixar el cotxe en un petit prat sota uns pins.
Seguirem una pista que surt a la nostra esquerra i no hi ha cap dificultat en seguir el track que ens portarà fisn a l'ermita de sant Roc. Molt poc abans d'arribar-hi podem desviar-nos 3 minuts a la dreta per a visitar les restes d'unes tombes molt antigues que hi ha al costat del camí i al mig del bosc (he buscat una mica d'informació d'aquestes tombes, i el que he trobat és molt poca cosa, en algun cas les anomenen "dels moros"), també haurem deixat a l'esquerra dos camins que baixen el cingle per a portar-nos al fons de la vall a les Serres o a Bonmatí.
L'ermita de sant Roc necessita unes obres de restauració doncs el sostre comença a donar nostres de deteriorament.
Retornarem una estona sobre les nostres passes per agafar un trencall a l'esquerra que ens deixaran a un ampli coll on travessem la pista que havíem seguit inicialment i seguim en direcció al turó que hi ha davant nostre (on entre els arbres s'entreveu l'ermita de santa Lena), passem pel costat de les runes d'un antic mas i comencem una forta però curta pujada per la obaga de la muntanya que ens deixa a l'esmentada ermita.
Aquesta a estat restaurada i tant l'ermita com l'indret és molt bonic, inclús hi ha uns bancs que conviden a fer-hi una bona estada.
Seguirem la pista que hi mena i quan aquesta gira, decididament, a l'esquerra agafarem un corriol a la dreta que ens portarà a la pista principal (la que asfaltada té que comunicar amb Amer), la seguirem fins al punt d'inici passant a pocs metres del cotxe novament pel bonic indret de la Barroca.
HORARI
Del cotxe a sant Roc de la Barroca: 1h 05mn
de sant Roc al coll abans de la pujada final a santa Lena: 25mn
del coll a santa Lena: 15mn
de santa Lena al punt d'inici: 35mn
Wikiloc - ruta Llémena; la Barroca, st Roc i sta Lena (Helena) - Sant Martí de Llémana, Catalunya (España)- GPS track