dijous, 5 de gener del 2017

Joncosa-Montmell (Castell, Creu i Talaia)

Excursió fàcil i per un indret molt bonic amb un recorregut variat que combina dues ermites, les ruïnes d'un castell, una creu monumental, un cim que a la vegada és un mirador privilegiat i un descens per una obaga boscosa amb un pi de tres branques monumental i un retorn plàcid per un dels itineraris de la Reconquesta (concretament el nº 12) amb rètols indicadors de les diferents plantes que anem trobant.
L'excursió és fàcil, però la primera part, és a dir la de la pujada, és forta i el camí s'obre pas per indrets una mica escarpats. Després una vegada assolida la carena tot és fàcil.
La pista que porta de Joncosa de Montmell a l'Àrea recreativa es fa una mica llarga i el seu estat és acceptable però no dona per a gaires alegries.
L'itinerari comença pràcticament al costat de l'Església Nova de Montmell o de Sant Miquel. El camí comença a guanyar alçada paral·lelament a la pista, aviat arribem a una cruïlla de camins; girarem a la dreta i tornarem pel camí que segueix recta.
El camí s'estreny i puja de valent per tal de deixar-nos a la bonica ermita del Montmell també dedicada a Sant Miquel. Una mica restaurada, però amb la porta oberta i això malauradament avui és un perill. L'indret és una balconada formidable que convida a seure's al pedrís per a contemplar el paisatge.
Després l'estret i costerut camí s'enfila fins un collet on girarem a l'esquerra per assolir les restes del castell del Montmell. Realment està construït sobre un turó estratègic doncs domina un territori extensíssim.
Tornarem al collet anterior per tal de seguir resta i arribar a la creu del Montmell.
De la creu seguirem la llarga carena fins la talaia del Montmell, punt culminant de la carena.
La panoràmica des d'aquest indret és molt extensa, es veu la torre de Collserola, el Montseny, Montserrat, al fons el massís del Puigmal i el del Canigó i per l'altre extrem es veuen les muntanyes dels Ports ... és a dir es veu TOT Catalunya! També és veu la ciutat de Tarragona, una gran extensió del mar des de les muntanyes del Garraf fins més avall de Tarragona.
Deixarem aquest mirador i seguirem la carena fins arribar a un collet on girarem a l'esquerra (també podríem seguir recta i feriem una volta uns 2 ó 3 kms més llarga) i baixarem ràpidament per un corriol. A mitja baixada passarem pel costat d'un pi monumental de tres branques.
Ja a la part baixa enllaçarem amb el camí que porta a Cal Magí Vidal i que seguirem fins arribar novament al punt de partida.
de Sant Miquel Nou a Sant Miquel del Montmell: 30mn
de Sant Miquel al castell: 10mn
del castell a la creu: 05mn
de la creu a la talaia del Montmell: 20mn
de la talaia novament a Sant Miquel Nou: 1h 10mn
TOTAL: 2h 15mn.
També podeu seguir aquesta excursió a: