dilluns, 9 de gener del 2017

El Montclar per Carcaixells i poblat ibèric del Pla Basarda

Interessant excursió de dificultat mitjana que ens portarà a dalt de Montclar per les grimpades de Carcaixells, al menhir de can Llaurador, a l'emboscat indret del poblat ibèric de Pla Basarda i finalment també ens aproparem a la cova de Sa Tuna.
Ingredients ben diversos per a convertir aquesta excursió en altament atractiva.
La panoràmica de 360 graus també ajuda a recomanar aquesta excursió, el Monclar tot i la seva modesta alçada de 417 metres és un mirador privilegiat des del Montseny al Puigmal, el Canigó, Llagostera, Platja d'Aro i Palamós entre d'altres indrets.
Començarem l'excursió al costat de Can Llaurador on arribarem després de sortir de l'autovia C-65 per la sortida de Romanyà de la Selva i seguir la GIV-6611 en direcció a Solius. No haurem fet ni un km per aquesta carretera que ja trobarem el trencall a la nostra esquerra que ens deixarà a Can Llaurador.
Només començar a caminar ja trobem el menhir de Can Llaudador, menhir que fou posat novament en posició vertical als anys 1990.
El camí molt ben marcat començar a pujar, deixem a la nostra esquerra el camí que mena a la via ferrada, actualment tancada pel seu mal estat; i arribem a una petita capella amb un llibre registre, on comença la grimpada per cadenes i cordes, moltes no son necessàries però ajuden principalment si la pedra està mullada o es fa la via de baixada.
Aviat arribarem al pont penjant, on hi ha un indicador que passar-hi és responsabilitat del qui hi passa. En aquest indret també veurem una part de la via ferrada, esmentada anteriorment, on és pot copsat la precarietat actual de l'esmentada via.
Una vegada superat el pont, el camí continua carenejant amb noves cadenes i cordes que ens fan fruir de valent tant pel camí com per la vista.
Finalment arribem al cim del Montclar veritable talaia, també hi ha un llibre registre un parell de metres sota el cim.
Baixarem per l'altre costat per una curta desgrimpada i per un camí transversal arribarem novament al coll del Montclar.
Aquí agafarem un camí deferent al de pujada que ens permet veure en perspectiva tota la pujada que hem fet pels Carcaixells i també de tota la carena del massís d'Ardenya.
Haurem de posar atenció a la cruïlla que ens portarà al poblat ibèric de Pla Basarda. Indret espectacular malgrat l'estat d'abandó en que es troba. Cal posar atenció al camí doncs al mig del camí hi ha part de les nombroses sitges de gra i/o aigua, d'aquella poblat, son realment perilloses si es va amb criatures petites, cal no deixar-les de la ma, És un indret que caldria tenir en millor estat de conservació i malgrat el seu nom de "Basarda" i que fou motiu de llegendes, l'indret no fa "basarda" sinó que el topònim ve de "can Basard", un mas que hi havia a prop.
Retornem al camí principal i seguim perdent alçada lentament tot carenejant amb molt b ones vistes; també ens desviarem uns metres per a visitar la cova de Sa Tuna per finalment arribar al punt d'inici.
de can Llaurador a la capella inici de Carcaixells: 35mn
de la capella al cim del Montclar: 55mn
del Montclar al poblat ibèric de Pla Basarda: 25mn
de Pla Basarda a can Llaurador: 45mn
TOTAL: 2h 40mn.
També podeu seguir aquesta excursió a:
Wikiloc - ruta El Montclar per Carcaixells i poblat ibèric del Pla Basarda - Solíus, Catalunya (España)- GPS track