dimecres, 28 de desembre del 2016

Del Puig de les Forques al Puigmoltó, des de Can Ferrer de la Cogullada

Interessant i molt bonica excursió a la zona S del Montmell i que serveix de complement perfecte si ja heu assolit l'esmentat Montmell, el Castell i la Creu.
Si per pujar al Montmell s'acostuma a sortir de Joncosa del Montmell, ara el punt d'inici és el petit nucli de Can Ferrer de la Cogullada, situat a la carretera que va de Vila-rodona a Aiguaviva.
Podem dividir l'excursió en tres parts: la pujada a la carena, la carena i el descens.
La més espectacular de les tres és òbviament la carena, ja que és força llarga i durant tota l'estona gaudirem d'una panoràmica fantàstica sobre la costa.
Sortirem des del mateix Can Ferrer de la Cogullada, hi ha un petit aparcament per a quatre o cinc vehicles al costat d'una font i seguirem la pista que surt a la dreta.
Durant els dos primers kilòmetres portava el mòbil en posició d'estalvi d'energia i llavors només grava quan el mires i per aquesta raó veure-ho que al principi tot son línies rectes (inclús la primera passa per damunt d'una piscina), afortunadament al començament tot el camí és molt evident i ben indicat i els punts d'informació estan situats en el lloc correcte.
Seguirem les indicacions de l'església nova de Sant Miquel, que primer ens porta a passar per davant de les masies abandonades de Can Maginot i Can Melitón, després i seguint les indicacions entrem en un sender molt bonic que comença a guanyar alçada i amb ella la vista comença a eixamplar-se.
Davant tenim la punta del Castell del Montmell i així arribem a una ample pista molt a prop del coll de Sant Miquel i a 300 metres de l'església nova de Sant Miquel.
Però això queda a l'esquerra i el nostre camí segueix a la dreta.
Seguirem la pista una cinquantena de metres, fins el primer revolt, allà veurem un corriol que s'enfila per la dreta, marcat amb una fita i una marca de pintura blanca.
Ara ja s'han acabat els pals informatius ja que portaven a l'església.
Aquí comença la segona part de l'excursió que consisteix en pujar i resseguir la carena.
El corriol ben traçat i senyalitzat amb marques blanques comença a enfilar-se per tal d'assolir la carena. Es redreça força, i en dos punts hi ha una corda per qui vulgui ajudar-se una mica.

En arribar a la carena la panoràmica s'obre de sobte al vessant de llevant amb tota la costa al nostre abast.
És un indret que cal aturar-si ja que la panoràmica s'ho val. Cal destacar-ne la muntanya del Montmell (el cim no es veu) però davant tenim el Castell i la Creu, a mitja muntanya l'església Vella, situada en un balcó espectacular i a baix l'església nova i el poble de Juncosa.

El corriol va resseguint tota la carena, principalment pel vessant de Joncosa o pel mateix fil, alguna vegada passa al vessant de la Cogullada.
Però el corriol s'aparta d'una mica dels diferents turons, així que per pujar-los haurem de separar-nos uns metres del camí principal, i sense camí evident assolirem els puig de les Forques, les Sequeres, Migdia i Àliga.
Entre les Sequeres i el turó del Migdia cal baixar a un coll que queda una mica enfonsat.
Entre els puig del Migdia i Àliga el terreny es torna una mica més abrupte.

Per a pujar al Puigmoltó també ens desviarem del camí principal, però aquesta vegada si que hi ha un petit corriol que hi mena. És l'únic cim on hi ha algun element que indiqui l'indret, i malauradament és en recordança d'un jove.
Tot i ser el cim més baix de la carena, potser és el més destacat i el que té més anomenada; la vista, com durant tot el recorregut és espectacular.
El corriol segueix la carena, que comença a perdre alçada, fins que gira definitivament a la dreta.
Aquí comença la tercera part de l'excursió. Deixem endarrere la carena i amb ella la vista de la costa i perdem alçada ràpidament fins arribar al pla de Perafita.
Aquí comença una caminada per boscos i vinyes molt bonica, esquivant en tot moment les pistes principals (de terra o asfaltades) i travessem el torrent de Perafita, normalment sec o amb poca aigua.
Seguim gaudint del paisatge de vinyes fins que enllacem amb el camí d'anada, molt a prop ja del punt d'inici.
HORARIS
de Can Ferrer de la Cogullada al puig de les Forques: 1h 30mn
del puig de les Forques a les Sequeres: 05mn
de les Sequeres al puig del Migdia: 25mn
del puig del Migdia al puig de l'Àliga: 10mn
del puig de l'Àliga al Puigmoltó: 15mn
del Puigmoltó a l'inici: 1h 15mn

L'enllaç directa al wikiloc per a veure el mapa i la gràfica és:
Wikiloc - ruta Del Puig de les Forques al Puigmoltó, des de Can Ferrer de la Cogullada - Juncosa, Catalunya (España)- GPS track