dijous, 29 de desembre del 2016

Estenalles-Cortins, Montcau, la Mola (canal del Mico) i Morral Gran

Excursió força completa des del coll d'Estenalles i que ens portarà fins el Morral Gran, passant abans pel turó dels Cortins, el Montcau i la Mola (per la canal del Mico)
En tot el recorregut només hi ha dos passos de grimpada, un per pujar al turó dels Cortins

L'altre és la canal del Mico;

Però si volem baixar el nivell de moderat a fàcil no hi ha cap problema doncs tots dos es poden esquivar. Per la grimpada al turó dels Cortins, només cal seguir el camí que revolta el turó per la seva base i pujar-hi per la canal equipada (que és per on baixarem després)

i per esquivar la canal del Mico només cal seguir l'ample camí del coll d'Estenalles a la Mola. De totes maneres en la descripció ja amplio detalls.
Sortim del coll d'Estenalles seguint la carretera en direcció a Mura i en el primer revolt cal deixar-la per seguir un camí a la dreta. Primer baixa i després comença a flanquejar fins a travessar una torrentera i comença a pujar.
Sortida del bosc, a l'esquerra el camí continua flaquejant la base del turó dels Cortins (it. recomanat si no volem grimpar; nosaltres seguirem pujant lleugerament a la dreta (hi ha alguna fita) i rastres de corriol fins a quedar situats al peu d'una curta canal que cal pujar. Curta i fàcil grimpada, sembla haver-hi esglaons tallats a la roca i encara queda un clau com a presa. És més llarg explicar-ho que pujar-hi.
Després seguim un tros pla i sortirem al peu de la pujada final a l'antic oratori que algun brètol arrencar; allí comença un planer passeig fins el punt més alt del turó dels Cortins.
Tornarem sobre els nostres passos fins el peu de la pujada final; allí trobarem un corriol a la dreta que segueix el relleu del turó dels Cortins a mitja alçada.
Hi ha un pas curt i planer però una mica aeri per acabar sortint al peu de la canal, molt ben equipada, que ens deixa definitivament al peu del turó.
Ara comencem una llarga flanquejada en forma de V, primer i novament per la base del turó dels Cortins (ara però per l'altre costat) i després per la base del Montcau, aquí cal posar atenció doncs a l'hivern poden haver-hi trams glaçats (alguns es poden esquivar anant a buscar la vegetació una mica més amunt). Arribats a un collet farem un gir de 180 graus i ens enfilarem per un corriol que surt a la dreta (deixant a l'esquerra el corriol que ens portaria al coll d'Eres).
anirem guanyant alçada, amb curtes grimpades fins a sota mateix del Montcau. Aquí trobem un camí transversal que podem seguir a dreta o esquerra.
El track segueix a la dreta, però per l'esquerra també hi arribaríem. El de la dreta ens deixa al camí principal que ve del coll d'Estenalles que seguirem fins el cim.
Poca explicació mereix el recorregut fins la Mola, doncs cal seguir el ample camí que baixa al coll d'Eres i continua vers la Mola. Per trencar aquesta monotonia us proposo pujar per la canal del Mico.
Aquesta la trobarem una vegada hàgim deixat endarrere el morral del Drac. Cal seguir el track doncs l'inici és una mica perdedor.
No s'estalvia gaire trajecte, però és força interessant pujar-hi, primer unes arrels ens ajudaran per entrar en una petita cova que té una altre sortida a l'esquerra i és on hi ha les grapes a la paret per a superar en dos sectors l'esmentada canal. Després retrobem el camí que havíem deixat ja molt a prop de la Mola.
Ara ens queda tornar al coll d'Estenalles. Es pot fer evidentment seguint el camí principal o be podem tornar a trencar la monotonia i buscar la variant del Morral Gran.
Aquesta variant ens portarà per una zona molt poc transitada però amb unes vistes molt boniques sobre la Mola i sobre el massís de Montserrat; si el Pirineu està molt nevat i el dia (o la tarda) és clar es poden veure muntanyes molt llunyanes com el Montsent de Pallars o el pic de Mainera entre d'altres.
El camí per la carena del morral Gran comença (atenció al track) just a l'altre costat d'on surt el camí a la font Flàvia i els Òbits. El començament és molt difús, però després és molt clar i no hi ha pèrdua.
Carenejant arribarem (a la sortida del bosc) al Morral Gran;

allí el camí gira gairebé 180 graus i segueix carenejant.
Atenció al track a partir d'ara doncs hi ha una sèrie de girs, cruïlles i corriols molt difusos on cal estar molt amatent. A la baixada gairebé directa, també hi ha marques (molt gastades) de pintures grogues, o vermelles com també anells de color blanc pintats en alguns arbres.
Una vegada perduda l'alçada comencem una sèrie de flanquejades en direcció al coll d'Estenalles amb una lleugera pujada final paral·lelament per sota la carretera.
del coll d'Estenalles al turó dels Cortins: 30mn
del turó al Montcau: 50mn
del Montcau al coll d'Eres: 5mn
del coll a la Mola: 1h 05mn
de la Mola al Morral Gran: 50mn
del Morral Gran al coll d'Estenalles: 50mn

L'enllaç al Wikiloc per a veure el mapa i la gràfica és:
Wikiloc - ruta Cortins, Montcau, la Mola (canal del Mico) i Morral Gran - Mura, Catalunya (España)- GPS track